Istorija astronautike

Istorija astronautike

Prisećanje na 'Lunohodovu' nuklearnu grejalicu na polonijum

Lunohod 3

Sovjetski Savez je lansirao između februara 1969. i januara 1973. tri sonde klase E-8 s tri automatska vozila na daljinsko upravljanje koja su svetu ostala poznata kao 'Луноходи'. Od tri jedinice, E-8 №201, №203 i №204, obično se pamte samo poslednje dve jer su u istoriju ušle kao 'Луноход 1' ('Луна 17') i 'Луноход 2' ('Луна 21'), dok se prva raspala tokom lansiranja usled kvara na vrhu rakete 'Протон-К'. Četvrta jedinica, E-8 №205, nikad nije poletela jer je program bio neočekivano otkazan. Луноход – na ruskom 'Mesečevo vozilo' – imao je karakterističan oblik 'cyberpunk kade' postavljene na osam točkova (svaki promera 51 cm). Cilj ovakvog dizajna je bio da se dobije velika zapremina pod pritiskom u koju će se smestiti instrumenti i avionika. Gornji deo se sastojao od solarne ploče koja je mogla da se pomera i koja je generisala 1 kW struje, a koja se tokom lunarnih noći zatvarala kao poklopac radi održavanja unutarnje temperature vozila.

 

Opširnije: Prisećanje na 'Lunohodovu' nuklearnu grejalicu na polonijum

Write comment (0 Comments)

Barminov konstruktorski biro

Barminov konstruktorski biro 80

pdf

Barminov konstruktorski biro

mesto nastanka lansirnih kompleksa u SSSR-u i Rusiji

Nijedno iole značajnije testiranje niti lansiranje u bivšem Sovjetskom Savezu a ni danas u Rusiji nije moglo ni da se zamisli bez učešća jedne moskovske kompanije kojoj je pečat dao slavni inženjer, ratni heroj i akademik, genijalni inovator V.P. Barmin. U njegove vizionarske snove spadala je i velika 12-člana modularna baza na Mesecu.


 

Opširnije: Barminov konstruktorski biro

Write comment (0 Comments)

Kosmička saradnja Francuske i Rusije

DdGolKosmička saradnja Fracuske i SSSR-a (i Rusije nakon 1991.) bila je vrlo specifičnog karaktera obzirom da su se zemlje nalazile u protivničkim hladnoratovskim taborima. Ovde ću u glavnim crtama pokušati da predstavim stepen te saradnje gledano sa francuske strane. Naglašavam da je za čitanje ovakvih tekstova neophodno makar u najopštijim crtama sagledavati i razumeti geopolitičke prilike tada i danas.

Opširnije: Kosmička saradnja Francuske i Rusije

Write comment (0 Comments)

KAKO JE „CASSINI“ ŠTITIO MOTORE OD METEOROIDA?

cassini-80

pdf

Uređaj za zaštitu motora je bila poluloptasta višeslojna izolacija postavljena na pokretni ram prečnika 2 metra koji je mogao da se otvara i zatvara. Kada je zaštita zatvorena, njena maksimalna debljina je iznosila samo 25 cm. Ova zaštita je imala prvenstveni zadatak da štiti motore od pogubnog uticaja mikrometeoroida.

 

Opširnije: KAKO JE „CASSINI“ ŠTITIO MOTORE OD METEOROIDA?

Write comment (0 Comments)

Zemaljske kontrolne stanice

Zemaljske-konrolne-stanice-80

pdf

U osvit Kosmičke ere, SSSR je već imao postavljenu mrežu kontrolnih stanica na zemlji, što im je omogućilo da komuniciraju sa prvim letilicama radi slanja komandi ka brodovima i obrade podataka koji su stizali na Zemlju s orbite. Kao što je bio slučaj i sa prvim kosmičkim raketama, sovjetska komandna i kontrolna mreža je imala svoje korene u programu dalekometnih balističkih projektila. Prvi takvi projektili su zahtevali da im se neprestano šalju radio-komande da bi mogli da podešavaju svoje trajektorije leta ka cilju.

 

Opširnije: Zemaljske kontrolne stanice

Write comment (0 Comments)

Komentari

  • Boris Saksida said More
    Dragane,....baš lepo!A Marino.....baš... Pre 45 minuta
  • Boris Saksida said More
    Ko bi sve to (barem malo!)... Pre 54 minuta
  • Boris Saksida said More
    R.I.P. Pre 58 minuta
  • Neđo said More
    Čovjek na Mjesecu do kraja ove decenije... 12 sati ranije
  • Dragan Tanaskoski said More
    Srbija je u malo boljoj situaciji od... 17 sati ranije

Foto...