Čitalac Miki poslao je komentar povodom teksta Da li je ova fotografija realna? 

Ovaj komentar objavljujemo na zasebnoj stranici zbog njegovog većeg obima, a i zbog detaljne analize zasnovane na nekim argumentima. Ali prvo da podsetimo: Ljubomir Pvković je poslao dve fotografije aviona koji proleće ispred Meseca. Valjanost tih fotografija osporio je Zoran Veljović u svom tekstu Da li je ova fotografija realna? 

 KOMENTAR: Ima grešaka u analizi Z. Veljovića.

propelri

Kao prvo, ovo nije avion sa klipnim motorom, nego turboelisni. I kod klipnog motora, broj obrtaja samog motora nije i broj obrtaja propelera, jer iz motora prvo ide u reduktor. Kod klipnih, redukcija je vrlo mala, ali postoji. Kod turboelisnog motora, broj obrtaja turbine je ogroman, tipično 10-20000rpm. Ali propeler se okreće znatno sporije zbog velike redukcije. Dalje, na konkretnoj fotografiji, nije potrebno da propeler napravi pun krug da bi prividno došao u isti položaj. Obzirom da je u pitanju 6-to kraki propeler, dovoljno je da se okrene za pun broj 1/6 kruga da bi prividno bio u istom položaju. 

Takođe, ne znamo da li je avon u fazi sletanja (minimalni gas, minimalni broj obrtaja), krstarenja (tipično 80% maksimalnog broja obrtaja), ili poletanja (100% broj obrtaja). Dalje, sama veličina aviona, meni deluju isti. Na slici analize sa crvenim i žutim linijama, ne vidimo tačno gde je kraj desnog krila (crvene linije), i žuta linija na levom krilu, deluje da je krilo ipak malo duže. Što se tiče dve fotografije u kratkom vremenskom roku, zavisi koliki je fps same kamere. Da li je snimano u hakovanom video modu, ili u fotografskom modu?

translatorno

Savremene kamere imaju vrlo veliku fps i nije problem brzo snimiti dve ovakve fotografije. Dalje, otkud informacija da je avion udaljen 10km? To bih pitao i autora fotografije, pošto je on to izneo kao podatak korišćen u proračunu veličine aviona. A ne mora biti tačan. Što se tiče translatornog kretanja, avion se ne kreće uvek tačno po liniji svoje uzdužne ose. Napadni ugao kretanja aviona (koliko je nagnut u odnosu na osu kretanja) zavisi od brzine leta i opterećenja.

izduvi

Što se tiče izduva, vidi se on i na drugoj fotografiji. Samo je avion više odmakao te je uticaj izduva na rubu meseca manji. Ne kažem da je fotografija autentična, ne kažem da je fake, kažem samo da podaci nisu dovoljni za pouzdanu analizu. Neki su nepouzdani, neki netačni, a neki nepoznati.

Miki