Među najznačajnije fotografije svemira i za nauku i za popularizaciju astronomije spada Hablovo duboko polje, fotografija koju je čuveni teleskop snimio 1995. godine.

Samo snimanje je trajalo danima, od 18. do 28 decembra. Na njoj je snimljen 24-milioniti deo ukupnog neba što odgovara površini koju zauzima loptica za tenis (65 mm) posmatrana sa razdaljine od 100 metara. Teleskop je bio usmeren ka naizgled sasvim pustom području neba u Velikom medvedu. Ispostavilo se da je to područje krcato galaksijama koje su toliko daleko da su mogle da se zabeleže samo ekstremno dugom ekspoziciojom. Na toj fotografiji astronomi su izbrojali oko 3000 galaksija.

Kasnije Habl je ponovio slično snimanje pa je napravio Južno duboko polje, a posle toga i Ultraduboko polje, pa zatim Esktremno duboko polje,  uvek otkrivajući neslućeno bogatstvo i neverovatnu veličinu univerzuma.

Fotografija u punoj veličini zauzima gotogo jedan gigabajt memorijskog prostora.

050519 legacy1Image: NASA, ESA, G. Illingworth and D. Magee (University of California, Santa Cruz), K. Whitaker (University of Connecticut), R. Bouwens (Leiden University), P. Oesch (University of Geneva). VEĆA FOTOGRAFIJA

Ali Habl ni tu nije stao. Sada je objavljena još jedna čudesna fotografija. To je kombinacija 7500 ekspozicija načinjenih tokom 16 godina. Na području veličine punog Meseca na toj kompozitnoj fotografiji zabeleženo je 30 puta više galaksija nego što se vide u Hablovom Ultradubokom polju: njih 265.000! gledano unazad u vremenu najstarije galaksije na ovom snimku pustile su svoje svetlo ka nama samo 500 miliona godina nakon Velikog praska.

Ova fotografija beleži punu istoriju razvoja galasija u kosmosu od njihovog nastanka do punog razvoja.

Ali ovo je samo uvod. Nasa za sledeću dekadu planira postavljanje Wide Field Infrared Survey Telescope (WFIRST) infracrveni teleskop širokog polja. Ovaj teleskop treba da snimi 100 puta veće snimke od tipičnih Hablovih. Već kroz tri nedelje astronomi će pomoću ovog teleskopa moći da sastave mnogo dublje i dva puta šire polje svemira od Hablovih dubokih polja.

050519 legacy map