Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

Za vreme II svetskog rata Japanci su napravili raketni avion za napade na neprijateljske nosače. Američki mornari su ga nazvali „Baka“, što na japanskom znači „budala“, ali ipak Japanci su uspeli da im potope ili oštete 7 brodova.

Japanese_Ohka_rocket_plane

Mornarička leteća bompa Yokosuka MXY–7 „Okha. Prvi je poleteo 1945, a napravljeno je ukupno 852 komada.

Pred kraj rata, japanska vojna vršhuška je očajnički tražila način da zaustavi sve uočljiviju američku dominaciju, te su se okretali sve ekstremnijim oružjima. Tada su se pojavila torpeda sa ljudskom posadom, samoubilački gliseri, navođeni baloni, i slična čuda. Jedno od njih je bio i predlog japanskog zastavnika i konstruktora Mituo Ohta, koji je predložio specijalni samoubilački napadački avion. On bi bio jeftin, bilo bi ga lako masovno proizvoditi, i što je najvažnije – imao bi veliku brzinu te bi ga bilo teško oboriti. Čim je Admiralitet odobrio projekat, mornarička postrojenja u Jokosuki započela su razvoj aviona MXY–7 „Oka“ („Trešnjin cvet“).

Oka“ je bila mala letilica na raketni pogon, sa velikom amonalnom bojevom glavom u nosu (1.200 kg), koju bi u blizinu mete doneo bombarder velike nosivosti Micubiši G4M2e „Betty”. Nakon otkačinjanja od bombardera, „Oka” je uključivala svoj raketni motor na čvrsto gorivo i zaletala se velikom brzinom ka odabranom američkom brodu ili nosaču aviona.

Probni letovi su započeti krajem 1944. godine, ali je proizvodnja mornaričkog samoubilačkog napadača „Oka Model 11“ započeta i pre nego što su testiranja obavljena do kraja. Do marta 1945. godine, proizvedeno je ukupno 755Modela 11“, od čega 155 u Jokosuki, a 600 u fabrikama Kasumigaura.

Međutim, i pored velikih napora, projekat nije uspeo. Iako ga je bilo jako teško oboriti zbog velike brzine leta, „Oka“ je bila laka meta dok je još bila prilačena za veliki i spori noseći bombarder. Pored toga, konstrukcija nije dozvoljavala veliku pokretljivost, tako da je nesrećno Kamikazi bilo skoro nemoguće da pogodi čak i veoma spori brod.

U pokušaju da isprave nedostatke i povećaju uspešnost, Japanci su 1945. počeli da proizvode „Model 22“. Ta verzija je imala manji raspon krila i manju bojevu glavu (600 kg), što je omogućilo korišćenje mnogo lakšeg i bržeg srednjeg bombardera Jokosuka P1Y3 GingaFrances”. „Model 22” je bio opremljen termo-mlaznim motorom Kampini-tipa, Tsu-11, umesto raketnog motora, što mu je smanjilo brzinu ali povećalo manevarske sposobnosti. Nažalost, termo-motor se pokazao krajnje nepouzdanim. Kasnije je pokušano da se za pogon koriste turbo-mlazni motori, ali nijedno od pomenutih poboljšanja nije izvedeno pre kraja rata.

Japanci su istražili i druge načine lansiranja „Oke“, uključujući i lansiranje sa zemlje pa čak i sa podmorničkih katapulta. Mada je proizvedeno 850 aviona „Oka“, uključujući i trenažne verzije opremljene sletnim skijama, samo 50 je poslato u borbu. Pošlo im je za rukom da potope samo 3 broda, od kojih je USS Mannert L. Abele bio prvi – potopljen je u blizini Okinave 12. aprila 1945. godine.

Pogledajte istorijat i tehničke podatke u novom prozoru:

sakabd  ISTORIJA

Fotografije:

demontiranje

Demontiranje bojeve glave od tone eksploziva nakon zarobljavanja.

susret

„Oka“ je mogla da se sjuri brzinom zvuka ka svojoj meti.

Mitsubisi Teški bombarder Mitcubiši G4M2e Tip 1, ili kako su ga Amerikanci zvali „Betty“, nosi ispod krila samoubilačnu raketni avion MXY–7 „OkaModel 11“. Oznake aviona govore da se radilo o 721. Mornaričkoj letećoj grupi.
tabla

Instrumentna tabla leteće bombe. Ovo je bila jedna od poslednjih stvari koju je video Kamikaza koji je leteo na „Oki“ u II svetskom ratu.


JOŠ O AVIONIMA U AM

Siguran sam da vrlo malo vas može sa sigurnošću da kaže koji je najveći avion na svetu.
1 апр 2010 ... Oduvek sam se divio inovatorima i pronalazačima i njihovoj sposobnosti da spoje babe i žabe i stvore nešto o čemu drugi ni ne sanjaju (dobro, ...
Koji je najbrži lovački avion na svetu? ... Avion je pokretan sa dva vrlo moćna turbomlazna motora sa dodatnim sagorevanjem tipa R–15B–300, koji su ...
Na Konkordu je to malo drugačije rešeno tako da nos ne zaklanja pilotsku kabinu i ne uslovljava da avion ima višlji prednji trap. Inače, i Amerikanci su imali svoj ...
Iako je prošlo više od 40 godina od kako je poleteo, izuzetni avion SR–71 još uvek važi za nabrži avion na mlazni pogon na svetu.
Hipersonični lansirni avion (ГСР) "50–50" je imao oblik velikog strelastog letećeg krila, sa vertikalnim stabilizatorima na njihovim krajevima. Krilo je bilo ...
t50-1-160
25 јун 2010 ... Tvrtka Suhoj pobjedila je svojevremeno na tehnološkom mitingu između Suhoja i MIGa te je upravo njezin avion izabran za lovca budućnosti, ...
Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari

  • Boris Saksida said More
    Dragane,....baš lepo!A Marino.....baš... 2 sati ranije
  • Boris Saksida said More
    Ko bi sve to (barem malo!)... 2 sati ranije
  • Boris Saksida said More
    R.I.P. 2 sati ranije
  • Neđo said More
    Čovjek na Mjesecu do kraja ove decenije... 13 sati ranije
  • Dragan Tanaskoski said More
    Srbija je u malo boljoj situaciji od... 19 sati ranije

Foto...