Zvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivnaZvezda neaktivna
 

 

Amblem-misije-STS-107

Ambelm
Prve loše vesti su krenule kada je glavni čovek tehnike na šatlu, Džef Kling javio o iznenadnom i neshvatljivom gubitku podataka u senzorima letelice.

"Upravo sam izgubio četiri prenosnika temperature na levoj strani broda", javio je Kling.Bilo je šest minuta pre katastrofe.

Direktor leta iz kontrole u Hjustonu, Leroj Kejn upitao je za stanje senzora. Saznao je potom da stanje nije redovno, a ukazano mu je da se ne radi o pojedinačnom kvaru već o opštem padu sistema.

Nekoliko trenutaka kasnije, Kejn je upitao oficira za navigaciju Majka Sarafina da li je sve u redu sa kontrolama za upavljanje satlom.
"Ne vidim nista neouobičajeno", kazao mu je Sarafin.
Preko veze su se potom začuli nejasni zvuci, gotovo u istom trenu kada je Kling izvestio da je u gumama na stajnom trapu nestalo pritiska.

Tada se jedan od tehničara u kontroli misije, Čarli Hobo obratio posadi šatla: "Kolumbija, ovde Hjuston, vidimo vaše poruke o pritisku u gumama i nije nam jasna ova poslednja".

Rik Hazbend komandant šatla "Kolumbija" je kazao "Razumem...", a onda se veza prekinula. Više nikada nije uspostavljena.

Od prve vesti o uništenju šatla ,,Kolumbija,, (STS - 107, Lansiran 16.1.2003 15:39:00 UTC Povratak 1.02.2003 13:59:32 UTC) koji je kao što znamo drugi Američki raketoplan koji je eksplodirao u vazduhu, meni je ideja o terorističkom napadu na ovaj ponos Američke tehnologije nekako stalno ,,čučala,, u podsvesti (izjava jednog od kontrolora misije : ,,Neposredno pre raspada senzori u krilu su počeli da otkazuju jedan po jedan, kao da je neko sekao žice...,,)

Najpre, katastrofa se dešava nakon najnovijeg američkog ,,Perl Harbura,, - napada na kule bliznakinje u Nju Jorku. Drugo, jeste li primetili ogromnu razliku u davanju publiciteta - velika buka i prašina se podigla oko ,,Čelendžera,, ali ,,Kolumbija,, je samo kraće vreme bila u udarnim vestima i onda - kao da je ,,palo neko veliko ćebe,, preko celog tog slučaja. U najmanju ruku - čudno. Američki mediji su poznati po tome da im ,,ništa nije sveto,, i svuda ,,zavlače svoj nos,, uvek ističući da je jedan od glavnih stubova slobode i demokratije u njihovoj zemlji ,,pravo da se otvoreno govori o svemu,,Baš im nekako i verujem - od reči do reči.

Jedan-od-poslednjih-snimaka-Kolumbije

Jedan od poslednjih snimaka Kolumboje

Pitanje u naslovu ovog teksta ostaje u domenu puke pretpostavke ali da li je ona - sasvim bez osnova? Hajde da onako hipotetički pokušamo da razmotrimo tu mogućnost. Prvo - raketoplan je eksplodirao u povratku - zvanično na visini od 60 km kada je stradalo sedam članova posade (jedan od ljudi je bio Izraelski državljanin što bi mogao biti dodatan razlog za obaranje šatla od strane neke islamsko - fundamentalističke grupe). Kretao se tada višestrukom brzinom zvuka - na jednom mestu nalazim podatak o 6 maxa a na drugom govore o čak 18 max - ova. Bio je prvi i najstariji šatl u floti (odlično se sećam njegovog prvog poletanja ranih 80 -tih. Bio sam školarac koji se još uvek ponekad pentra po drveću pa sam tako sa jedne velike trešnje slušao radio - prenos iz naše ,,Škode,, poletanja prvog raketoplana u istoriji. Ako se ne varam - bio je na radiju inž. Milivoj Jugin). Ako bi postojala osoba ili grupa ljudi koja želi iz nekog razloga (možda iz razloga koji se zove ,,privlačenje pažnje celog sveta i poziv na sveti rat protiv Krstaša,,?) da sruši ,,najprestižniji komad današnje tehnologije,, i tako nanese i silan udarac američkom samoljublju šta bi oni trebali da preduzmu?

Prvo - da nekako saznaju GDE (vazduhoplovna baza ili kosmodrom na Floridi?) i KADA sleće šatl. Drugo - da nabave dobar raketni lanser. Ako je zaista eksplodirao na 60 km, teroristički napad projektilom je tu isključen - malo ko raspolaže takvim raketama koje stižu na takve visine. To bi morala da izvede, u najmanju ruku neka država - a zna se kuda to vodi. Međutim postoji trenutak kada se letelica mora naći na par kilometara iznad zemlje.Tada šatl koji sleće ne može biti teža meta od običnog putničkog aviona. U nekom trenutku svog sletanja on bi se nalazio na dovoljnoj visini i za običan ,,Stinger,,Prosto ne mogu da poverujem da bilo kakvo obezbeđenje može u potpunosti da izoluje celu rizičnu zonu vazdušnog i kopnenog prostora. Za koju deceniju možda i saznamo nešto detaljnije o slučaju ,,Kolumbija,, - a možda i ne...

 

Author: Oliver Jovanović

Komentari   
marino1
0 #7 marino1 27-06-2009 07:42
slazem se kako se sve varijante mogu i trebaju odradjivati, no u ovom slucaju spekulacije o raketama i visini dezintergracije raketoplana zaista nisu potrebne...doka zi tu jasno govore..bas kao i postupci koji se danas primjenjuju radi sigurnosne provjere raketoplana poradi evenualnih ostecenja termoizolacije usljed udara komada leda otpalih s rezervoara usljed lansiranja..
Old - Terminus
0 #6 Old - Terminus 24-06-2009 10:25
Ja u to iskreno, slabo vjerujem ali se slažem s onim što kaže Hrvac, naime da to nije bila samo civilna naprava.Pozdrav svima !
Hrvac
0 #5 Hrvac 19-06-2009 12:25
Treba se samo sjetiti da shuttle nije samo civilna letelica već da je imao i misije od značaja za stožer ameriickih postrojbi pa bi i to mogao biti dodatni razlog njegova razaranja
Autor teksta ,,Da li je Kolumbija... ,,
0 #4 Autor teksta ,,Da li je Kolumbija... ,, 17-06-2009 17:20
E, da - da ne zaboravim.Ovaj šatl je nosio i prvog Izraelskog astronauta pa bi to mogao biti i dodatni razlog za njegovo eventualno obaranje projektilom ili unutrašnjom sabotažom .
Autor teksta ,,Da li je Kolumbija oborena ? ,,
0 #3 Autor teksta ,,Da li je Kolumbija oborena ? ,, 17-06-2009 17:12
,, Svetu kravu prvo prepoznaj a onda je što jače šutni u tur ,, – Marfijeva mudra izreka.Ali da ne bi ostalo na narodnim i drugim umotvorinama evo još po nešto.Podsticaj za ovaj tekst sam dobio nakon razgovora s veteranima rata 1999 godine.Slušao sam priču o čoveku koji je s ,,Iglom,, u rukama na krovu solitera čekao - avione.Iz onoga što sam pokupio shvatio sam da sama meta veličine šatla a koja uz to nema toplotne mamce nije nikakav nepremostiv problem.Skrenut a mi je pažnja na snimke sletanja šatlova kada ih obično prate vojni lovci a razlog je verovatno ,,pokrivanje,, raketoplana IC – mamcima u slučaju opasnosti - medjutim ne postoji nijedan na svetu stopostotni sistem zaštite takvim mamcima od eventualne PVO vatre.Domet ,,Igle,, (NATO oznaka SA-18 Grouse ) je 5,2 km.Efektivni domet ,,Stingera,, (FIM – 92 Stinger ) je 4,8 km.Ukoliko se šatl nalazio na mnogo manjoj visini kada je eksplodirao (zvanično – 60 km) uopšte nije isključena mogućnost obaranja projektilom.A ako je eksplodirao na 60 km to opet ne isključuje mogućnost ranije sabotaže.Palo mi je zaista u oči i to što zapadni mediji kojima ništa nije sveto i uvek po svemu čeprkaju uopšte nisu pomenuli mogućnost, gotovo ni u naznakama da se možda ne radi o nesretnom slučaju.Ali ako je to kod njih tabu – zašto bi bilo i kod nas ovde ?
Voja
0 #2 Voja 16-06-2009 12:37
Nagadjanje je i da li smo sami ili ne u vaseljeni ali to nezovu drskost ili sarlatanstvo.Ja se neslayem u svemu sto je covek rekao ali teroristicki napad se ne moze sasvim iskljuciti.Rake ta ili ne raketa/ nema veze - ko nam garantuje da vec na lansirnoj rampi nije nesto uradjeno.Ne postoji na svetu stepen beybednosti koji je nemoguce probiti.
mmilan
0 #1 mmilan 15-06-2009 21:50
"Jedna pretpostavka je smelost, dve - drskost, tri šarlatanstvo" - stara mudrost
Dodaj komentar