102819 faceGalaksije u sudaru, poznate kao Arp-Madore 2026-424. Snimljena Hablovom naprednom kamerom 19. juna ove godine. Slika: NASA, ESA, J. Dalcanton, B.F. Williams i M. Durbin.

Uz malo truda i mašte na ovoj slici ćete uočiti sablasno, deformisano lice koje luta u mračnim dubinama svemira. Sliku je snimio Svemirski teleskop Habl, a ona je objavljena uoči Noći veštica, praznika koji se u zapadnim zemljama, a zadnjih decenija sve više i u ostalim delovima sveta praznuje.

Noć veštica ili engleski Halloween, je praznika koji se obeležava 31. oktobra. Veruje se da on  potiče od keltske svetkovine žetve koja ima paganske korene. Danas su to kostimizirane zabave sa izdubljenim i izrezbarenim bundevama od kojih se prave lampe. Gledanje horor filmova i čitanje strašnih priča predstavlja deo čitavog festivala posvećene ovom prazniku, a deca odlaze od vrata do vrata te uzvikuju trick or treat, što je poziv domaćinima da im daju slatkiše ili će ona uraditi nešto nevaljalo.

Na slici se vidi sudar dve galaksije od nas udaljenih više od 700 miliona svetlosnih godina. Ove oči su jezgra dve galaksije, a nos i glavu formiraju oblaci gasa i prašine gravitacijom okupljene oko područja u kome se stvaraju nove zvezde.

Objekat koji vidimo nosi naziv Arp-Madore 2026-424 i snimljen je u okviru programa detaljnog pregleda posebnih galaksija. Cilj je da se skupi više podataka o evoluciji galaksija putem njihovog spajanja. Ova istraživanja će se dopuniti podacima dugo očekivanog Svemirskog teleskopa Javes Webb – ako s njim, kako se nadamo, sve protekne u redu i koji treba u kosmos da bude lansiran 2021. godine.

Iz članka: Vrlo čudne galaksije!

Američki astronom Halton Arp (1927-2013) je posebnu pažnju posvetio galaksijama nebočnog, zapravo izrazito čudnog oblika jer je verovao je da detaljni snimci ovih galaktičkih anomalija mogu drugim astronomima da posluže za izučavanje galaksija uopšte, da im mogu ukazati na fizičke procesa koji vladaju galaksijama i oblikuju ih u neki od prepoznatljivih tipova, kao i da ukažu na procese koji eliptične i spiralne galaksije izobličavaju u neprepoznatljiv oblik.

Šezdesetih godina prošlog veka, zparavo tačnije 1966. Halton Arp, je objavio Atlas pekulijarnih galaksija sa ukupno 338 objekata. Većina tih objekata su već popisani u drugim katalozima, ali neke su danas poznate baš po oznaci iz Arpovog Atlasa. Taj atlas možete pregledati ovde, ali fotografije u njemu su crno-bele, što je bilo dovoljno za njihovo naučno istraživanje.

102819 face labelImage: ESA/Digitized Sky Survey 2 Acknowledgement: Davide De Martin