6. avgust 2014.   Ovo je prevod ESO saopštenja za javnost eso1424.

eso1424a

Teleskop za preglede Veoma velikog teleskopa, takozvani VST, na Paranal opservataoriji u Čileu, snimio je prelepu sliku galaksije Mesje 33. Ova spiralna galaksija, u neposrednoj blizini naše Galaksije Mlečni put, načičkana je sjajnim zvezdanim jatima i oblacima gasa i prašine. Nova slika je jedan od najdetaljnijih, širokougaonih snimaka ovog objekta i kristalno jasno prikazuje mnoštvo blještavih, crvenih oblaka u spiralnim kracima.

Mesje 33, poznat i kao NGC 598, nalazi se na oko tri miliona svetlosnih godina od nas u malom sazvežđu severnog neba poznatom kao Trougao. Ovu galaksiju, koju još nazivamo i Trougao, prvi je posmatrao francuski lovac na komete Šarl Mesje avgusta 1764. godine, izlistavši ovaj objekat pod kataloškim broje 33 u svom poznatom katalogu maglina i zvezdanih jata. Međutim, on nije bio prvi koji je primetio ovu spiralnu galaksiju, već je to najverovatnije bio sicilijanski astronom Đovani Batista Hodierna, sto godina ranije.

Iako se galaksija Trougao nalazi na severnom nebu, vidljiva je jedino sa ESO Paranal opservatorije u Čileu, zahvaljujući njenom jedinstevnom položaju. Međutim, galaksija se ne pojavljuje visoko iznad horizonta. Najnoviju sliku je snimio VST, moderni teleskop prečnika 2,6 metara, sa vidnim poljem koji je dva puta širi od površine punog Meseca. Slika je nastala od mnogobrojnih pojedinačnih ekspozicija, od kojih su neke snimljene kroz filter koji isključivo propušta svetlost sjanog vodonika, zbog čega oblak gasa ima karakterističnu crvenu boju u spiralnim kracima galaksije.

Pored velikog broja regiona u kojima se rađaju nove zvezde, u spiralnim kracima Mesje 33 ističe se i džinovska maglina NGC 604. Prečnika  skoro 1500 svetlosnih godina, ovo je jedna od najvećih poznatih emisionih maglina. Prostire se na površini koja je 40 puta veća od vidljivog dela mnogo poznatije i mnogo bliže magline Orion.

Galaksija Trougao je treća najveća članica Lokalne grupe galaksija, koja uključuje i Mlečni put i Andromedu, ali i oko 50 manjih galaksija. Tokom izuzetno tamne i vedre noći, moguće je videti ovu galaksiju i golim okom i smatra se da je to najudaljeniji nebeski objekat koji je moguće videti bez ikakvih optičkih pomagala. Posmatrački uslovi se za one najstrpljivije poboljšavaju s vremenom jer na se ova galaksija približava brzinom od 100 000 kilometara na čas.

Ako malo bliže pogledamo ovu prelepu sliku, ne samo da ćemo detaljnije videti spiralne krake regiona u kojima se rađaju zvezde, nego ćemo videti bogatu scenografiju koju čini nekoliko udaljenih galaksija rasutih iza bezbroj zvezda, kao i sjajne oblake u NGC 598.

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 15 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. ESO trenutno radi na projektovanju i izgradnji Evropskog izuzetno velikog teleskopa, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.