Septembar je idealan mesec za posmatranje Barnarove galaksije.

barnardova-galaksija

Nalazi se u sazvežđu Sagirrarius, tj. Strelac koje je inače bogato zanimljivom objektima. Druge oznake ove galaksije su NGC 6822 i Caldwell 57 (Koldvelovom katalogu potražite članak ovde). To je patuljasta prečkasta galaksija nepravilnog oblika udaljena od nas 1,6 miliona svetlosnih godina i deo je Lokalne grupe galaksija. Njena magnituda je 8,8 i po tome je dostupna dvogledu, naravno pod vrlo dobrim uslovima posmatranja.

Ime je dobila po američkom astronomu Edvardu Emersonu Barnaru (Edward Emerson Barnard, 1857-1923) koji je inače poznato po otkriću zvezde sa najvećim prividnim kretanjem a koja takođe nosi ime ovog astronomia. Barnard je ovu galaksiju uočio 1884. godine sa svojim refraktorom od pet inča. Četrdeset godina kasnije (1924) Edvin Habl posmatra ovu galaksiju sa planine Vilson teleskopom od 100 inča i u njoj je identifikovao 11 cefeida. Slede’e godine Habl izračunao da se te zvezde, cefeide, nalaze preko 700 000 svetlostnih godina daleko od nas što celu galaksiju smešta izvan Mlečnog uta (naravno, da je u Mlačnom putu ne bi bila galaksija).

Iako je prilčno sjajna ovu galaksiju nije lako snimiti. Prvo, ona se za posmatrače sa sverene hemisfere nalazi prilično nisko nad horizontom što znači da njena svetlost prolazi dug put kroz atmosferu Zemlje koja ograničava i razliva njen sjaj. Zbog toga da bi se snimila ova galaksija eksponaža mora da bude prilično duga, čak i više od četiri sata i po pri čistom i tamnom nebu.