Uprkos vekovnim nastojanjima da se na Marsu otkrije život ili bar njegovi tragovi naučnici ni danas ne mogu sa sigurnošću da kažu ima li ga ili ne, ili da ga je ikada bilo. Pojave se neki nagoveštaji da je na toj planeti bilo života, pa čak postoji i teorija po kojoj je život na Zemlji migrirao sa ove susedne planete, ali onda se pojave suprotna mišljenja koja te nagoveštaje sasvim drukčije objašnjavaju. I pitanje ostaje otvoreno. Složen život na Marsu više niko i ne očekuje, ali možda je moguće da na njemu postoji neki sasvim jednostavan život. Ili je možda u davnoj prošlosti postojao. E oko toga se vode rasprave i sprovode istraživanja.

Naravno, ukoliko se jenom zaista pronađu ubedljivi dokazi za postojanje života na Marsu to će imati značajne posledice po astrobiologiju (da ne pominjem ostale nauke) i daće snažan podsticaj za dalja istraživanja. A pružiće i pravce traganja za životom van Zemlje.

ALH 77005 Martian meteorite 1977
ALH 77005 Image via NASA/Johnson Space Center/Wikipedia.

Evo šta je novo. Istraživački tim iz Mađrske pronašao je mineralizovan organski materijal u meteoritu ALH77005 koji je na Zemlju stigao sa suseda. To nije ni prvi, ni jedini kamen sa Marsa. Računa se da svake godine na našu planetu padne po neki. Mnogi u pustinjske predele ili u okeane i nikad se i ne pronađu. Ali Antarktik je odlično mesto skupljanje ovih meteorita. Na tom kontinentu su i pronađeni neki od ovih kamenova, pa tako i ALH77005. Ovo ALH označava oblast u kojoj je kamen pronađen, a to je Allan Hills.

possible microbial biosignatures ALH 77005 2019
Strelice pokazuju mogući biopotpis u meteoritu ALH-77005. Slika preko Gyollai i sur.

Ovaj materijal koji su uočili mađarski istraživači sličan je oksidirajućim mikrobima na Zemlji. Naučnici smatraju da su u kamenu pronašli fine sferne strukture koje bi mogle da budu biopotpisi jer, moguće je, predstavljaju mineralizovane ostatke drevnih mikroba. Nije neka alarmantna i uzbudljiva vest, ali može poslužiti kao komadić slagalice za dalja istraživanja, detalj koji će, ko zna, jednog dana možda odigrati i važnu ulogu u sklapanju mozaika.

Ovaj meteorit je pronašla japanska misija. Starost kamena se procenjuje na 175 miliona godina. To je eruptivna stena tipa Shergotty. Da je stigao sa Marsa zna se po njegovom sastavu i atmosferskim gasovima koji su istovetni sa sastavom i atmosferom Marsa.

EarthSky