AstronomijaKnjiga je izašla iz štampe 22.7.2009.
Naslov: ASTRONOMIJA
Autor: Milinko Knežević
Izdavač: "SPREMO" Novi Sad
Povez: tvrdi
Obim: 248 strana / kolor
DImenzije: 240 x 165mm
Može se kupiti isključivo od izdavača (kontakt: Mirjana Spremo, tel.: 021/493-456, e-mail: Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.)
Cena: 2.000 din. (nema dodatnih troškova poštarine)
Knjiga će se prvo pojaviti na astronomskom kampu "Letenka 2009."

Recenzija knjige "Astronomija" Milinka Kneževića

Tokom ove 2009, Međunarodne godine astronomije, koja se obeležava u znak  400 godina od Galilejevog otkrića teleskopa i velike Kopernikanske revolucije koju je ovo otkriće omogućilo, najdrevnija nauka privlači posebnu pažnju i predmet je brojnih kulturnih, pedagoških i društvenih aktivnosti. Između ostalog, to je i veliki podstrek izdavačima širom sveta, pa i na našim prostorima, da se upuste u specifičnu avanturu popularizacije astronomskih nauka. Dodatni izazov predstavlja i činjenica da uprkos pionirskim pokušajima poput onih Milutina Milankovića u slavnoj knjizi Kroz vasionu i vekove i još nekoliko docnijih donkihotovskih pokušaja, kod nas nije uspostavljena tradicija ove vrste, tako da je svaki poduhvat u tom pravcu svojevrstan korak u nepoznato za koji je potrebna i intelektualna i poslovna hrabrost.

Knjiga Milinka Kneževića naslovljena jednostavno Astronomija, predstavlja novi prilog ne preterano bogatom tržištu popularnih knjiga na astronomske teme na srpsko-hrvatsko-bošnjačko-crnogorskom jezičkom području gde je pojava svakog ovakvog izdanja svakako dobrodošla. Naučnopopularno izdavaštvo se i inače na području bivše Jugoslavije (uz izuzetak Slovenije kao i jezički i po drugim osnovama heterogenog područja) nažalost svodi na entuzijazam pojedinaca i povremeno i veoma kratko "cvetanje" po koje edicije ili izdavačke kuće, koje vrlo brzo ponovo utone u opšte intelektualno i obrazovno mrtvilo. U nadi da će se to početi uskoro menjati, teško je ne pozdraviti pojavljivanje ove obimom male, ali širinom teme i hrabrošću pristupa svakako značajne knjige.

Ovo delo pokazuje već na ovlašan pogled znakove savremenog pristupa temi koji ne robuje osveštalim predrasudama i tradicijama loše popularizacije nauke (koja, nažalost, preovlađuje) i još goreg naučnog novinarstva. Npr. autor navodi starost svemira kao 13,7 milijardi godina, sasvim u skladu sa tzv. novim standardnim kosmološkim modelom, izgrađenim nakon otkrića tamne energije 1998. godine koji je u knjizi skiciran. Takođe, on navodi sastav Sunčevog sistema u skladu sa najnovijim definicijama Međunarodne astronomske unije, koje definišu planetska tela. Takvih primera ima još i oni pokazuju da autor čini značajan napor da bude u koraku sa tekućim razvitkom astronomskih nauka koje su istinski globalni poduhvat.

Knjiga je ambiciozno grafički opremljena, privlačnog ne samo sadržaja, već i vizuelnog dizajna koji se uklapa u najsavremenije svetske tokove u oblasti popularno-naučnog izdavaštva koji su, srećom, počeli da se pojavljuju i na našem tržištu (npr. skorašnji atlas svemira izdavačke kuće "Mono i Manjana", reizdanja Seganovog "Kosmosa" i Hokingovog "Kosmosa u orahovoj ljusci", itd.). S obzirom da je u pitanju autorsko delo nastalo na domaćem jezičkom području, a pristupačno je na čitavom jezičkom području bivših jugoslovenskih republika i u našoj brojnoj intelektualnoj dijaspori, možemo slobodno tvrditi da se radi o "pogotku u metu" kada je o publici reč.

Da rezimiramo: ova knjiga je informativna i zanimljiva, a pre svega pravovremena. Njenim izdanjem nastavlja se popunjavati jedna velika prazna niša u našem obrazovnom i popularno-naučnom izdavaštvu: ona koja se tiče afirmacije i popularizacije astronomskih nauka i širenja naučne pismenosti na ovim prostorima, gde odveć dugo caruju kvazinauke, iracionalizam, mračnjaštvo i srednjevekovlje svake vrste. Može se očekivati da će pronaći publiku gotovo svih uzrasta i velikog raspona profesionalnih i intelektualnih interesovanja. Od naročite koristi biće mladoj čitalačkoj publici, koja i jeste glavna meta pomodnog kvazinaučnog i retrogradnog "mišljenja". Nadamo se da će i druga izdanja slediti ovaj primer, koji na svaki način ovime podržavam.

dr Milan M. Ćirković