akcija3sh

AKCIJA SVEMIR

Napomena:
Ovaj rad je objavljen u okviru akcije „Na tebi je da otkriješ svemir". Radovi iz te akcije ne podležu recenziji AM i mogu da odstupaju od ostnovnih stavova AM.

Samo sam bio jedan običan, mali i usamljeni putnik na planeti Zemlji obasjan sunčevom svetlošću i privučen gravitacionom silom. Razmišljao sam o astronomiji, Velikom Prasku, širenju Univerzuma, gravitaciji i inerciji. Poželeo sam da postanem neobičan i da prestenem biti usamljen. Želja mi se ostvarila. Sada sam samo putnik. Nisam više običan, mali i usamljen. Sa mnom putuju i otkrivaju svemir moji novi prijatelji iz Priboja, Sremske Mitrovice, Beograda, Novog Sada, Šida, Niša, Leskovca, Zaječara i Vrnjačke Banje. Oni su članovi astronomske sekcije u Gimnaziji Priboj. Oni su polaznici Astronimije1. Svi oni su neobični i veliki putnici planete Zemlje, Mlečnog puta i velikog Univerzuma.

Tako sam poželeo sam da otkrijem sudbinu Univerzuma. Želim da znam da li Univerzum ima fizičke granice. Meni se čini da je beskonačan i bezgraničan. A da li je to tako? Želim da znam. Kosmos je pun tajni. Poželeo sam da ih otkrijem. Negde sam pročitao da je Univerzum svetlo zelene boje. A da li je to tačno? Ako su mlađe zvezde plave boje, starije zelene a najstarije cevene onda je verovatno tačno da je boja Univerzuma svetlo zelena. Da li je Univerzum star? Pretpostavljam da još nije jer kad bude star njegova će boja biti daleko tamnija. Pitam se da li se Univerzum širi? Habl je dokazao da još uvek traje širenje Univerzuma i da Veliki Prasak još uvek traje. To je zaista fantastično. To je zaista očaravajuće. Da li je Univerzum imao početak? Ako jeste šta je bilo pre njega? Pitam se iz čega je nastao Univerzum? Pročitao sam da je jedan čarobni superatom doživeo Veliki Prasak. U jednom deliću sekunde stvorio je neverovatno veliki prostor. Pitam se koliko dugo će trajati Univerzum? Jer znam da sve što traje nažalost ima kraj. Verovatno je tako i sa njim. I šta će doći posle njega. Možda neki novi Univerzum. Možda.

Energija Univerzuma je zaista magična. Sada znam da je ta magija opčinila i druge stanovnike ove male planete Zemlje. Ne razumem kako neki ljudi žive svoj život ne razmišljajući o Univerzumu. Mnogi čak i ne znaju značenje te reči. Malo je onih koji stalno misle o Univerzumu.. Neki kažu da treba otkriti prvo Zemlju pa tek onda svemir. Malo je onih koji žele da otkriju svemir Ja sam jedan od njih. Radujem se zbog toga. Kad god pogledam u zvezdano nebo ono me podstakne na razmišljanje. Razmišljam o beskrajnom, plavom prostransvu oko mene. Razmišljam o milijardama godina pre mene. Ja sam samo jedna mala tačkica u ogromnom plavom prostoru koji ne mogu promeniti. A voleo bih da mogu.Ja samo mogu da budem putnik koji može da putuje kroz prostor i vreme. Ja samo mogu da gledam zvezde i druga nebeska tela golim okom, durbinom ili teleskopom. Ali ja zaista želim da osvojim svemir.

Fantazija ili stvarnost. Ako je fantazija želim da potraje. Želim da osvajanje svemira postane stvarnost. Zato sam zavoleo astronomiju. Zato sam postao deo nje. Ja sam samo jedan od onih koji u mislima putuju do zvezda, koji vole ovu malu planetu Zemlju i koji istražuju naš Sunčev sistem i našu spiralnu Galaksiju koja se još naziva Kumova slama ili Mlečni put. Volim da gledam zvezdano nebo. Volim da posmatram noću zvezde. One se razlikuju po sjaju i boji. Znam da se golim okom može videti samo 1000 zvezda od 200 milijardi koliko ih ima u našoj Galaksiji. Jedna od tih zvezda je Sunce. Ono je zvezda srednje veličina, nešto između zvezda džinova i zvezda patuljaka. Volim da posmatram Sunce jer ono je izvor svetlosti, toplote i života za našu planetu Zemlju. Njegova gravitacija omogućava opstanak svih stanovnika naše Galaksije. Zahvaljujući Suncu postoji sunčev sistem.Volim njegovu svetlost jer volim više dan od noći, volim njegovu toplotu jer volim više leto od zime.

Ako poželiš da istražiš svemir moraš da zavoliš astronomiju. Kad zavoliš astronomiju naučićeš da opažaš pojave van naše male planete Zemlje, naučićeš više o zvezdama, zvezdanim sistemima i planetama. Naučićeš da posmatraš kosmos.Naučićeš da osećaš kosmos. Postaćeš astronom. A kada postaneš jedan od nas naučićeš da otkrivaš svemir.

Nauka ima mnogo. Ali samo jedna istražuje svemir. To je asronomija. Ona je jedna od najstarijih nauka. U najranije doba se izučavalo kretanje Sunca, meseca, zvezda i planeta. Grupe zvezda na nebu koje danas nazivamo sazvežđa uočili su na nebu još narodi Sumera, Vavilona, Egipta i Grčke. Astronomija je pomogla da se sačini kalendar. Astronomija je pomogla da se unapredi privreda. Astronomija je učinila naš život lepšim. Astronomija je dala odgovore na mnogo pitanja. Astronomija je učinila veliki korak u razumevanju svemira ali još uvek nije dala odgovore na sva pitanja. Postoji puno pitanja na koja nismo dobili odgovore. Te odgovore će verovatno dati neki budući astronomi. Veleo bih da i ja dam bar jedan odgovor.

Stefan Papić