Astronautika: misije

Kineski lender Chang'e 4 se 3. januara ove godine uspešno, meko spustio na drugu stranu Meseca čime je Kina postigla veliki uspeh u svom razvoju svemirskih letova i o tome smo već pisali. Međutim, tim spuštanjem misija nije okončana. Naprotiv, ona je tek počela. Sada stižu vesti o početku naučnih eksperimenata na ovom lenderu.

change4 lander

Zajedno sa brojnim sofisticiranim naučnim instrumentima lender je na Mesec i poneo malu, zapečaćenu posudu, minijaturnu biosferu. U njoj se nalazi zemlja, sa semenom pamuka, krompira i drugog bilja. U utorak, 15. januara, kineski mediji su objavili da je seme pamuka proklijalo u svojoj posudi na brodu.

CottonPlantPamuk

Već su vršeni eksperimenti sa biljkama na Međunarodnoj svemirskoj stanici, ali ovo je prvi put da neki biološki materijal raste na Mesecu – mada zapravo u hermetički zatvorenom kontejneru. Izveštaji kažu da je pamuk narastao 18 centimetra.

Da kažemo nešto o tom biljnom kontejneru. U njemu se nalazi vazduh, voda, hranljiva materija, a obezbeđena je i odgovarajuća temperature. Upravo ovo poslednje i jeste najveći izazov za naučnike jer temperature na Mesecu oscilira od -173 stepeni Celzijusa do preko 200 stepeni.

Možda se ovaj eksperiment čini trivijalnim, ali on će jednog dana pokazati svoj pun doprinos opstanku ljudi na dugim svemirskim putovanjima od godinu i više dana. Sem toga, uzgajanje biljaka predstavljaće ključ a održavanja života na Marsu kada jednog dana tamo bude otišla ljudska posada. Astronauti na svoja duga putovanja mogu da ponesu samo ograničene količine svega, pa i hrane i zato će od suštinskog značaja biti da ovladaju – poljoprivredom.

U ovaj biološki eksperiment kineskih naučnika sem biljaka uključena su jaja voćne mušice i kvasac. Inače, kineski mediji obaveštavaju da sem semena pamuka ni jedno drugo još nije proklijalo te ostaje da se u narednim danima nadamo dobrim rezultatima ovih kineskih eksperimenata.

Izvor: Astronomy

'Chang'e 4' - fotografije sa Meseca

Prvo sletanje na drugu stranu Meseca

'Chang'e 4': Zašto na novim slikama Mesečeva druga strana izgleda crvena?

Sletanje Chang'e 4 na dalju stranu Meseca