Astronautika: misije

Karta putanje zadnjeg stupnja Ruske rakete nosilice Molniya-M prije dezintegracije iznad Afrike

Prekjučer navečer Namibijsko nebo zabljesnulo je u zvjezdanom vatrometu nebeskog tijela koje se raspalo iznad Afričkog kopna i mora. Prema svemu sudeći radilo se o ulasku u niže slojeve atmosfere posljednjeg stupnja Ruske rakete-nosača tipa Molniya-M koja je prije mjesec dana u svemir ponjela tajni vojni satelit. Prilikom ulaska u područje veoma rijetke atmosfere a usljed velike brzine (28000 km/h) dolazi do trenja, zagrijavanja te na posljetku izgaranja i raspada čestica. Ukoliko je riječ o malim česticama poput zrnca pijeska ili badema na nebu uočavamo zvijezdu padalicu – meteor. Ovdje je bila riječ o znatno masivnijem objektu načinjenom ljudskom rukom koje se usljed kolizije s atmosferom naše planete dezinegriralo na nakoliko desetaka dijelova i u cijelosti izgorjelo u atmosferi. Oko 21:05 sati po tamošnjem vremenu nekoliko očevidaca diljem Namibije uočilo iznimno sjajni objekat koji se raspao poput vatrometa na zvjezdanom nebu. Zasad nema snimaka tog događaja. Iako s sigurnošću nemožemo potvrditi da su opažači iz Namibije vidjeli upravo raspad Molniya-M, činjenica je kako radarska opažanja Zemljine orbite više ne uočavaju ovaj objekat u Zemljinoj atmosferi. Ruska kontrola leta nema saznanja da je taj objekat još uvijek u orbiti. Nikakove štete nisu zabilježene kao ni eventualni ostaci letjelice na tlu.

Ulasci zadnjih stupnjeva raketa nosača i njihova dezintegracija nisu rijetka pojava na noćnom nebu. Veliki broj satelita i ostataka raketa može se svake vedre noći vidjeti na noćnom nebu kao sporoputujuće zvijezdice manjeg ili većeg intenziteta sjaja kako migolje među zvijezdama.