Astronautika: misije

Svemirski motivi, naročito ako su još i uljepšani za javnost, počesto nas impresioniraju oblicima, bojama, udaljenostima, dimenzijama..no što kada kamere svemirskih letjelica okrenemo prema zagonetnoj planeti - Zemlji.

Zemlja
Zemlja, plava planeta - naš dom.

Upravo objavljena fotografija iz Europske svemirske agencije, a koju je načinila letjelica Rosetta izvorno namijenjena za istraživanje kometa, prikazuje naš planet u pravoj pozi fotomodela. S udaljenosti od 634.000 km te međusobnom položaju u prostoru Zemlje i Rosette, naš je planet tanani plavo-bijel srp, poput onog kojeg smo navikli gledati na Mjesecu u prvoj četvrti. Samo djeljuje impresivnije. Tu negdje ispod bijelih oblaka velika su morska prostranstva između kojih se nalaze otočići koje nazivamo kontinentima. Na jednom od njih, Europi, smo i mi. Tamno područje na slici predstavlja neosvijetljenu stranu Zemlje. Milijarde jedinki naše vrste žive, rade, vode ljubav i ratove, stvaraju povijest a sve to na svega nekoliko pixela rezolucije ove fotografije.

No što je to Zemlja?! Možda bi najiskrenije bilo reći kako se radi o velikom svemirskom brodu koji na udaljenosti od 147 do 152 milijuna kilometara udaljenosti kruži oko matične zvijezde brzinom većom od 29 km/s! Stoga, ako ikada dođete u situaciju da Vas pitaju da li ste bili u svemiru mirne duše odgovorite da se svakog dana budite na svemirskom brodu Zemlja.
Zasad, je to jedina planeta na kojoj postoji život. Mada bi se o definiciji života a posebice onog kojeg nazivamo razumnog života dalo raspravljati, ali o tome nekom drugom prilikom.

Zemlja ima jedan prirodni satelit - Mjesec. Naša planeta ima oblik geoida. Neznatno spoljoštena na polovima (radijus 6356.8 km) u odnosu na ekvator (radijus 6378.8 km). Vodene mase zauzimaju 70.8 % a kopno 29.2 % površine planete. Njezina je masa nezamislivo velika za naše poimanje mjera i iznosi 59 736 000 000 000 000 000 000 000 000 kg (za one koji su na "ti" s potencijama to izgleda ovako; 5.9736 × 1024 kg). Prosječna gustoća iznosi 5.5153 g/cm3 a da bi pobjegli utjecaju gravitacijske sile morate se kretati brzinom od najmanje 11.186 km/s! Prosječna temperatura na planeti iznosi 14°C, mada ima ekstrema koji se kreću od -89°C do +60°C. Generalno gledano tlak na površini je 101.3 kPa a podatak da se u atmosferi nalazi 21 % kisika daje nam mogućnost da dišemo i čitamo ove retke. Gelogiji i evoluciji trebalo je preko 3.5 milijardi godina da Zemlja postane preljepi dom za naš ekosustav čiji smo i mi samo dio! Čuvajmo tu svoju jednu i jedinu Plavu točku u Beskraju.