Astronautika: misije

Kasno navečer tijekom utorka u Zemljinoj orbiti na visini 790 km iznad površine došlo je do sudara i dezintegracije dvaju telekomunikacijskih satelita. Riječ je o starom i isluženom Ruskom satelitu Cosmos 2251 i telekomunikacijskog satelita iz klase Iridium - Iridium 33. Statistički gotovo nemoguć scenario sudara u svemiru ipak se dogodio.

iridium-satelit
Jedna od ovakvih letjelica konzorcija Iridium Satellite LLC uništena je u sudaru s Ruskim telekomunikacijskim satelitom Cosmos 2251 (izvan upotrebe)

Dva satelita udarila su jedan u drugog negdje iznad Sibira, a kao posljedica istog sada u svemiru imamo preko 600 komada manjih i većih dijelova koji se nekontrolirano vrte oko Zemlje i predstavljaju potencijalnu opasnost po druge letjelice.

Pilotirani svemirski brodovi i Međunarodna svemirska postaja zasad nisu ugroženi od ovih dijelova obzirom se nalaze gotovo četiri stotine kilometara niže. No s vremenom će se dijelovi raspadnutih satelita sve više spuštati prema Zemlji da bi u konačnici ušli u gušće slojeve atmosfere i izgorjeli praveći pri tomu umjetne "zvijezde padalice". Tijekom tog puta postoji mogućnost da se njihova putanja poklopi s putanjom ISSa. Brigadni general vojske SAD iz US Strategic Command izjavio je kako njihovi radari svakodnevno prate preko 18.000 objekata u Zemljinoj orbiti te da imaju katalogizirane praktički sve umjetne tvorevine veće od 8 cm u promjeru. Pravo je čudo kako nisu na vrijeme uočili opasnost sudara dvaju velikih satelita (Ruski Cosmos, lansiran 1993. teži preko 950 kg a američki Iridium, lansiran 1997. oko 560 kg).

Naime u slučaju izvjesnog sudara, postoji mogućnost da se putanja satelita promijeni pomoću njegovih manevarskih motora i tako otkloni opasnost sudara. Ovaj će događaj zasigurno razbuditi ustajale duhove čelnika strategijske komande vojske SAD, obzirom je sada evidentno kako sustav praćenja nije na visini zadatka.

sudar-iridium_cosmos

U ovom trenutku iz Rusije nema komentara o ovom događaju, dok je kompanija Iridium Satellite LLC potvrdila gubitak jednog od svojih operativnih satelita, istovremeno dodajući kako se to neće odraziti na njihove telekomunikacijske usluge prema korisnicima obzirom da u orbiti imaju nekoliko desetaka (66) operativnih satelita.

Tijekom proteklih godina vojske Rusije, SAD i Kine izvršile su testiranja tkz. satelita-ubojica kojima je namjena uništenje protivničkih svemirskih letjelica. U tim eksperimentima došlo je do ciljanog uništenja nekoliko letjelica a pri tomu se na stotine njihovih dijelova i danas nekontrolirano vrti oko Zemlje predstavljajući potencijalnu opasnost po druge letjelice. O tome se u medijima "zbog viših ciljeva takvih misija" praktički i ne govori.
Zanimljivo je napomenuti kako je povremeno na noćnom nebu moguće uočiti kratkotrajne svjetleće bljeskove, refleksiju Sunčeve svjetlosti od satelita Iridium. Ponekada ti bljeskovi mogu biti sjaja skoro poput Mjeseca u prvoj četvrti!

Marino Tumpić