Astronautika: misije

Ruska svemirska agencija lansirala je novi bespilotni svemirski brod Progres M-04M ka Međunarodnoj svemirskoj postaji. Njegovo spajanje na slobodni pristanišni dok svemirske postaje predviđeno je za petak u 05:26 ujutro po našem vremenu.

progres
Svemirski bespilotni brod Progres

Samo lansiranje obavljeno je inačicom 50 godina starog tipa raketa nosilica pod nazivno Sojuz_u s raketodroma Baikonur iz Kazahstana srijedu rano ujutro u 04:45 sati po našem vremenu. Svega desetak minuta kasnije Progres je dospio u planiranu orbitu oko Zemlje.

sojuz_lansiranjeRiječ je o novijoj inačici transportnog broda koji posjeduje usavršen računalni sustav namijenjen navigaciji i pristajanju na ISS. Time je smanjena masa broda a povećana mogućnost nošenja korisnog tereta. Posljednji „analogni" Progres M-67 kontrolirano je izgorio u atmosferi tijekom septembra prošle godine. Ove letjelice su u službi već četiri desetljeća i uspješno obavljaju svoju ulogu. U kabini nose dvije i pol tone namirnica, vode, kisika te specijalnih znanstvenih uređaja kojima će se koristiti astronauti na ISSu. Pored toga iz Progresovih rezervoara pretočiti će se nekoliko stotina litara goriva u ISSov sustav za manevriranje u orbiti.

Trenutačno na ISSu u sklopu tkz. Ekspedicije 22 rade J. Williams, T.J. Creamer, M. Suraev, O. Kotov i S. Noguchi. Uskoro će im se pridružiti sedmeročlana posada američkog raketoplana Endeavour, koja na Floridi obavlja završne pripreme pred predstojeći let. Oni će na ISS dopremiti novi modul - Tranquility sa specijalnom kupolom opremljenom velikim prozorima.

Tijekom godina izgradnje ISSa njezini gabariti toliko su narasli da je postala vidljiva čak i danju i to golim okom!