Astronautika: misije

Tokom ove nedelje bilo je nekoliko pokušaja sa kontrolnih punktova na Bajkonuru i u Pertu da se uspostavi kontakt sa međuplanetarnom stanicom "Fobos-Grunt" u cilju prosleđivanja komandi na podizanje njene orbite. Ni jedan od tih pokušaja međutim nije uspeo. Aparat i dalje kruži oko Zemlje orbitom visine 209,8 km x 310 km. Aparat očigledno ili nije primio komande sa Zemlje, ili ako ih je i primio, zbog tehničkih problema nije uspeo da obavi manevar i podigne visinu svoje orbite.

skywatcher-photos-stranded-phobos-grunt_2

Ako visina orbite stanice ne bude povećana, "Fobos-Grunt" može da uđe u guste slojeve atmosfere i sagori u periodu od kraja januara do prvih dana februara 2012. Podizanje orbite je od kritičnog značaja, budući da će time za nekoliko meseci, u zavisnosti od visine orbite možda čak i za nekoliko i godina biti produženo vreme kruženje stanice "Fobos-Grunt" oko Zemlje. Time će stručnjacima biti omogućeno da u zavisnosti od stanja aparata odluče šta uraditi sa njim. Pored toga, viša orbita će produžiti vreme mogućih komunikacija sa aparatom. Trenutna orbita omogućava seanse radio-veze ne duže of 8 minuta što utiče na prenos komandi i prijem podataka sa aparata.

U nameri da poboljšaju komunikacione mogućnosti, inženjeri ESA-e su instalirali tzv. "fridhorn" antene na kontrolnom punktu  Maspalomas na Kanarskim ostrvima. Kontrolni punkt u Pertu koji je prvi uspostavio kontakt sa stanicom "Fobos-Grunt" koristio je upravo "fridhorn" širokopojasnu antenu.

Ovaj uređaj smanjuje snagu prenosnih signala, jer postoji mogućnost da kompjuteri "Fobos-Grunta" "smatraju" da je aparat sada na putu prema Marsu i da snaga primljenih radio-signala treba da bude manja od one u orbiti oko Zemlje.

Pored stanica ESA-e, izvesno vreme je u lov na "Fobos-Grunt" učestovala i NASA-ina antena u Goldstounu (Kalifronija) koja se koristi za održavanje veze sa međuplanetarnim aparatima. Ova stanica međutim nije nikada uspela da uspostavi kontakt sa aparatom "Fobos-Grunt". Posle nedavnog lansiranja aparata MSL sa roverom "Kjurioziti" prema Marsu, stanica NASA-e je prestala da prati "Fobos-Grunt".

U praćenju aparata "Fobos-Grunt" učestvuje novoformirani rod ruske armije - Vazušno-kosmička odbrana (VKO) (koja je zamenila rod Kosmičke vojske).

Komandant VKO general Oleg Ostapenko je rekao da iako to nije njen zadatak, VKO prati međuplanetarnu stanicu "Fobos-Grunt".

"Mi je 'vidimo', znamo parametre njene orbite" - rekao je Ostapenko. Na pitanje kakva je sudbina stanice, general je kratko odgovorio da "svaki objekta koji se nalazi na orbiti pada".

Konačno, nevezano za nesrećnu misiju stanice "Fobos-Grunt", već za budućnost istraživanja Marsa: predstavnici NASA-e, ESA-e i "Roskosmosa" sastaće se 7. decembra u Parizu da razgovaraju o zajedničkim projektima potrage života na Crvenoj planeti u sledeće četiri godine a u svetlu velike ekonomske krize.

Za dalje čitanje: