Astronautika: misije

21. decembra 2011. u 13.16h (moskovsko vreme) sa lansirne rampe broj 1 kosmodroma Bajkonur u orbitu je lansiran transportni kosmički brod "Sajuz TMA-03M" sa 31-om posadom Medjunarodne kosmičke stanice (MKS).

soyuz_expedition_13_launch

Brodom komanduje Oleg Kononjenko ("Roskosmos"), dok su brodski inženjeri Andre Kajpers (Andre Kuipers, ESA/Holandija) i Donald Petit (Donald R. Pettit, NASA).

Devet minuta posle startovanja motora rakete-nosača "Sajuz FG", kosmički brod se odvojio od trećeg stepena i ušao u početnu orbitu sledećih parametara:

• Minimalna visina (perigej) - 198,93km
  • Maksimalna visina (apogej) - 267,02km
  • Period jednog obilaska - 88,87 minuta
  • Nagib orbite - 51,65 stepeni.

Osnovni zadaci nove kosmičke misije su spajanje sa Medjunarodnom kosmičkom stanicom (MKS) 23. decembra u 15.22 h preko Malog istraživačkog modula br. 1 (MIM-1) "Rasvet", rad u sastavu posade MKS-30/31 koja se trenutno nalazi na stanici (Anton Škaplerov, Anatolij Ivanjišin i Daniel Burbank), nastavak solo ekspedicije MKS-31 i rad sa posadom MKS-31/32 (skupa sa Genadijem Padalkom, Sergejom Revinom i Džozefom Akabom).

Trajanje misije MKS-31 je 147 dana.

tma_03m_1_kononenko
tma_03m_2_kaupers
tma_03m_3_pettit
Komandant broda Oleg Dmitrijevič Kononjenko je poreklom Ukrajinac, rođen 1964. u Turkmeniji.
Završio je Harkovski avijacioni institut "Žukovski", posle čega je radio u CSKB "Progres" (Samara) gde se grade rakete serije "Sajuz".
Godine 1996. postao je kosmonaut, da bi dve godine kasnije završio osnovnu obuku u Centru za pripremu kosmonauta "Gagarin" u Zvezdanom gradu.
Kononjenko je obavio jedan kosmički let na MKS 2008. u trajanju od 199 dana.
Posle povratka na Zemlju članova posade MKS-30, Kononjenko će preuzeti komandu misijom MKS-31.
Brodski inženjer Andre Kajpers je astronuat Evropske kosmičke agencije rodjen 1958. u Amstardamu, Holandija.
U istom gradu je završio Medicinski fakultet, potom doktorirao i proveo nekoliko godina radeći na istraživanjima vestibularnog aparata i adaptaciji astronauta uslovima kosmičkog leta.
Godine 1999. odabran je za astronauta ESA i do sada je obavio jedan kosmički let (2004.) trajanja 11 dana na MKS.
Donald Roj Petit je drugi brodski inženjer kosmičkog broda i najstariji član posade MKS-31. Rodjen je 1955. u Oregonu, gde je diplomirao hemijsko mašinstvo.
Na Univerzitetu Arizona doktorirao je u istoj oblasti, posle čega je osam godina radio kao naučni saradnik Nacionalne laboratorije Los-Alamos u Nju Meksiku.
Postao je astronaut NASA-e 1996.
Dva puta je do sada leteo u kosmos, gde je nakupio 177 dana, uključujući dugotrajan let na MKS 2003.