Astronautika: misije

Prema podacima od 13. januara 2012. visina apogeja orbite kosmičkog aparata "Fobos-Grunt" se za 24 časa snizila za 8,3km i nalazi se na visini od 185,6km. Za to vreme, visina perigeja je pala za 5,7km i prema situaciji od 13. januara iznosi 157,8km.

Evo kako se prema podacima "Roskosmosa" visina orbite KA "Fobos-Grunt" menjala u periodu od 11. januara.

11. januar - 204,2km x 170,6km
12. januar - 193,9km x 163,5km,
13. januar - 185,6km x 157,8km

Takođe, novo prognozirano vreme pada aparata je 15. januar, 20.22h (mosk. vreme), dok je sada tačka pada u vodama Atlantskog okeana, nedaleko od južnih delova argentinske obale, kao što je obavljeno na sajtu "Roskosmosa".

fgmesto-pada

Novo prognozirano vreme i mesto pada KA porpilično se razlikuje od prvobitnog koje je objavljeno 24 časa ranije (16.12h, severno od Madagaskara).

To govori o tome koliko je teško precizno odrediti putanju kretanja aparata niskom orbitom i vreme i mesto njegovog ulaska u atmosferu i početak dezintegracije čak i u relativno kratkom vremenskom intervalu.

Kao što je poznato, dominantnu ulogu u dinamici leta kosmičkog aparata igraju visina orbite, brzina kretanja, masa aparata i njegov oblik, gustina atmosfere na visinama leta satelita i gravitaciona sila naše planete, uz vođenje računa o takozvanim gravitacionim anomalijama ("maskoni"). Pored gravitacionog polja Zemlje, gravitacione sile Sunca i Meseca se takođe uzimaju u obzir pri analizi dinamike leta aparata po niskoj orbiti. Gustina atmosfere (koja u mnogome zavisi od uticaja sunčevih aktivnosti), skupa sa brzinom leta aparata i uglom njegovog ulaska u atmosferu diktira intenzitet aerodinamičkih sila koje utiču na dinamiku aparata tokom leta kroz atmosferu i konsekventno trenutak i koordinate početka njegova dezintegracija.

Reč je o parametrima koji su krajnje promenljivi i neredvidivi. Na primer, sunčeva aktvnost koja može daramtično da "uskomeša" atmosferu i smanji visinu leta aparata do nivoa koji su drugačiji od simulacija. Zbog toga Operativna grupa, koja prati silazak KA "Fobos-Grunt" sa orbite, radi u tesnoj koordinaciji sa Institutom zemljinog magnetizma, jonosfere i rasprostiranja radio-talasa "Puškov" (IZMIRAN).

Za razliku od "Roskosmosa", nekoliko amaterskih pratioca satelita prognoziraju različita vremena i konsekventno različite koordinate ulaska KA "Fobos-Grunt" u guste slojeve atmosfere.

Na veb sajtu Celestrak je na primer, na osnovu modela programa koji je razvijen za simulacije analize orbita, prognozira da će KA ući u atmosferu 16. januara u 09.15h (po Univerzalnom vremenu UTC) iznad južne Kalifornije. SatFlare, organizacija koja objedinjuje amaterske posmatrače satelita, predviđa da će KA sagoreti iznad Mongolije, 15. januara u 19.00h (UTC), dok Airspace Corp prognozira da će se to desiti iznad Paragvaja, 15. januara, u 17.57h (UTC).

Prethodni članci o FG: