Astronautika: misije

Ako neko misli da pišem samo dugačke tekstove, evo demanta! Prenosim zanimljiv prikaz malih nebeskih tela koje su posetile naše sonde, kao i sve objekte u solarnom sistemu prečnika većeg od 10.000 km.

Prošlog decembra, menadžeri misije “Rosetta” objavili su zadivljujući kolor-portret komete Čurjumov-Gerasimenko. Ono što su svi tada primetili to je da je kometa neverovatno siva, praktično bez ikakvih varijacija u boji. Evo uveri se i sam:

S1

Slika komete Čuri u boji napravljena je zapravo od tri preklopljene slike NAC kamerom imidžing sistema OSIRIS: sa crvenim filterom (744 nm), sa zelenim (536 nm) i sa plavim (481 nm) 6. avgusta 2014. sa daljine od 120 km. Slika pokriva površinu od 4×4 km a rezolucija je 3,9 m/pixelu.

Ova slika je bila znak naučnici i blogerki Emily Lakdawalli da je vreme da napravi mozaik sa 17 od 18 asteroida i kometa koji su do avgusta 2014. godine bili fotografisani iz blizine. Čitava slika prikazuje objekte u boji a prikazuje i njihovu relativnu osvetljenost, ili albedo. Na slici nisu prikazani Vesta ni Ceres, koji su mnogo puta veći od (21) Lutetie.

s2
Slika ima rezoluciju 100 metara po pikselu.
Ovde je verzija sa 20 metara po pikselu. Montaažu napravila Emily Lakdawalla. Podaci su od NASA / JPL / JHUAPL / UMD / JAXA / ESA / OSIRIS team / Russian Academy of Sciences / China National Space Agency. Processed by Emily Lakdawalla, Daniel Machacek, Ted Stryk, Gordan Ugarković.

U narednih par godina ova slika će se i uvećati, jer će se gornjoj porodici priključiti još nekoliko asteroida. Tu će svakako doći 1999 JU3 koga će posetiti Hayabusa 2 tokom 2018. godine, i (101955) Bennukoga će posetiti “OSIRIS-REx” 2019, i da ne pominjem još neodabrane asteroide i objekte Kajperovog pojasa koji će biti mete misija “PROCYION” i “New Horizons”.

Još od kada je “Dawn” stigao do Veste, Lakdawalla je želela da uvrsti Vestu u dijagram, pošto je i on asteroid. Kada je sonda počela da se približava Ceresu, isto se dogodilo i sa njim. Evo kako bi poređenje izgledalo:

s3
Jasno je da Ceres i Vesta ne pripadaju istoj klasi sa ostalima!

Ove dve njihove slike ne prikazuju ih na pravi način, jer je najbolja globalna slika Veste koja je dostupna ima rezoluciju od 250 metara po pikselu. U toj razmeri, mnogi od asteroida koje smo posetili imaju samo desetak piksela u prečniku; jadna Itokawa ima samo dva piksela. Do kraja godine biće napravljena karta na kojoj će biti upoređene veličine, oblici i boje najvećih asteroida, meseci srednje veličine, i dva objekta Kajperovog pojasa sličnih dimenzija: Plutona i Harona.

s4
Svi okrugli objekti u Sunčevom sistemu ispod 10.000 km u prečniku u razmeri. Ispod 10.000 km nalaze se dve planete, 18 ili 19 meseci, nekoliko asteroida (od kojih je verovatno samo jedan “okrugao”), i približbo 80-ak transneptunskih objekata, od kojih većina nema imena. Svi su prikazani u razmeri, ali treba imati na umu da većina transneptunskih objekata nema tačno određene dimenzije.
Veća razmera.