Ruski teretni kosmički brod "Progres MS-04" za veoma dragocenim tovarom za Međunarodnu kosmičku stanicu (MKS) uništen je šest i po minuta posle poletanje rakete-nosača "Sajuz-U" sa Bajkonura, na visini od oko 190 km.

liftoff 11Lansiranje teretnog broad "Progres MS-04" raketom "Sajuz-U" sa Bajkonura

Ruska kosmička agencija "Roskosmos" je urgentno saopštila da je veza sa raketom-nosačem "Sajuz-U" izgubljena 383 sekunde posle njenog starta sa Bajkonura. Raketa je poletela sa lansirne rampe broj 1, u 17:52 č (po moskovskom vremenu), 1. decembra 2016. Na njenom vrhu, na trećem stepenu nalazio se automatski teretni kosmički brod "Progres MS-04" sa gotovo dve i po tone materijala neophodnog za nastavak operacija na ruskom delu MKS.

ring 11 24 06 11Teretni brod "Progres MS-04" i zaštitni blok u montažnom hangar na Bajkonuru pre njihovog instaliranja na treći stepen

Prvi minuti lansiranja proticali su prema planu. Posle uzletanja sa lansirne rampe, raketa je krenula ka istoku prema planiranoj orbiti nagiba 51,66 stepeni u odnosu na ekvator. Gotovo dva minuta posle poletanja, odbačena su četiri bočna bustera prvog stepena. Oni su pali na teritoriji Kazahstana, oko 355km od lansirne rampe. Istovremeno, centralni, drugi stepen je nastavio sa radom sve dok gotovo nije istekla peta minuta leta. Tekla je 287. sekunda leta. Drugi stepen je odvojen i pao je na oko 1550km  od Bajkonura, na teritoriji južne Rusije. Posle njegovog odbacivanja, treći stepen nastavlja let po inerciji još deset sekundi pre paljenja raketnog motora RD-0110. U tom intervalu, sa repnog dela trećeg stepena odbacuju se veze sa drugim stepenom, radi nesmetanog aktiviranja raketnog motora. Takođe, zaštitni cilindar na gornjem delu trećeg stepena, koji je štitio korisni teret - kosmički brod "Proges MS-04" tokom svih dotadašnji etapa lansiranja, je odvojen. U tom trenutku, istovremeno sa signalima sa trećeg stepena, u Kontrolu lansiranja počinju da stižu i podaci sa teretnog broda. Motor RD-0110 je ativiran i treći stepen nastavlja uspon ka orbiti. On je trebao da radi do gotovo isteka devete minute, kada je teretni brod trebao da dospe na orbitu i odvojen. Međutim, za vreme 383. sekunde leta, znači kada je radio raketni motor RD-0110 prijem telemetrijskih informacija sa trećeg stepena i kosmičkog broda je prekinut. Sistem se nalazio na visini od oko 190km iznad regiona Tuva, na jugu Rusije, nedaleko od kineske granice.

shemaShema lansiranja rakete "Sajuz-U" - [1] start, [2] odvajanje bočnih blokova prvog stepena od drugog stepena, [3] prestanak rada motora drugog stepena, [4] odvajanje drugog od trećeg stepena, [5] odbacivanje zaštitnog konusa korisnog tereta, [6] odbacivanje repnog adaptora trećeg stepena, [7] gašenje motora trećeg stepena, [8] odvajanje teretnog broda "Progres" od trećeg stepena i njegov ulazak u orbitu.

Četiri časa posle gubitka kontakta sa raketom, "Roskosmos' je javio da su njeni delovi locirani u šumovitoj oblasti regiona Čojski, republike Tuva, na oko 40km od najbližeg naselja. Pripadnici ruske armije obezbeđuju zonu pada trećeg stepena, dok se očkuje da tamo uskoro helikopterima stignu stručnjaci kompanije "Progres", koja gradi raketu-nosač "Sajuz-U", RKK "Energija" koja je proizvela teretni kosmički brod "Progres MS-04" i Voronješkog konstruktorskog biroa KBHA slavnog Semjona Kosberga, gde je izrađen raketni motor RD-0110.

Teretni kosmički brod "Progres MS-04" je ka MKS nosio veoma dragocen tovar. U ovom udesu, izgubljen je novi skafander "Orlan-MKS" planiranog za buduće radove ruskih kosmonauta izvan Kosmičke stanice. Takođe, uništena je biološka laboratorija "Lada-2" na kojoj je planiran nastavak eksperimenata koje su obavljali sovjetski kosmonauti na orbitalnim stanicama "Saljut" i "Mir". Na teretnom brodu se nalazio i sistem SRV-U-RS za recikliranje vode i urina koji je trebao biti instaliran u modulu "Rasvet" (MIM-1) i da posluži u obavljanju eksperimenta "Separacija", od posebnog značaja za buduća međuplanetarna putovanja. Veoma zanimljiva oprema za eksperiment "Probiovit" je, takođe uništena. Ovaj eksperiment je planiran kao deo programa za testiranje metodike proizvodnje "pro-biotičkog" pića na bazi fermetiranog mleka, poznatog pod imenom kefir. Ovaj napitak se koristi za jačanje imuniteta, dok je eksperiment bio deo dugoročnog programa razvoja materijala koji će biti od pomoći budućim istraživačima Meseca i Marsa. Teretni brod je pored ove opreme na MKS nosio preko 300 kg hrane, 420 kg vode, 115 kg medicinskih pribora i 710 kg goriva. Oko 90 kg tereta bilo je namenjeno za američki deo MKS. Inače, na spisku korisnog tereta broda "Progres" masa svih materijala - bilo da je reč o gorivu, vazduhu, vodi, hrani ili opremi - obeležena je u kilogramima. Sve je to sada izgubljeno.

Šta je moglo da dovede do ovog još jednog velikog neuspeha ruske raketno-kosmičke tehnike? Kada treći stepen rakete-nosača "Sajuz-U" radi, onda su za njegovo ispravno funkcionisanje od kritičnog značaja dva sistema - pogonski i sistem upravljanja. Kako je sistem za kontrolu leta trećeg stepena izrađen u ukrajinskoj firmi "Komunar" (iz Harkova), bilo je onih koji su prstom uperili na Ukrajinu. Međutim, ako bi sistem upravljanja otkazao, prijem podataka sa trećeg stepena i kosmičkog broda bi trebao da bude nastavljen sve do njihovog fizičkog oštećenja. U ovom slučaju, prijem informacija sa oba objekta je prekinut istovremeno, za vreme 383. sekunde leta. Zbog toga je veoma brzo postalo jasno da ukrajinska priča sa ovim udesom nema veze, već da krivca treba tražiti u pogonskom sistemu trećeg stepena - voronješkom raketnom motoru RD-0110. Ubrzo je jedan, kako to novinari vole kažu, izvor iz raketno-kosmičke sfere TASS-u izjavio da se Državna komisija koja se bavi istragom ovog slučaja usredsredila na raketni motor RD-0110, tačnije na njegovu komoru sagorevanja. Po svemu sudeći, u komori sagorevanja je došlo do, kako je taj izvor naveo "proboja", koji može biti posledica ili prisustva stranog predmeta u komori, ili propusta u proveri kvaliteta sklapanja i ispitivanja raketnog motora.

Raketni motor RD-0110 koristi tečni kiseonik i kerozin, i razvija potisnu silu od 298 kN, uz specifičan impuls u vakuumu od 326s. Koreni njegovog razvoja vraćaju nas u osvit kosmičke ere, kada je nekoliko najranijih modifikacija korišćeno na balističkim raketama dugog dometa. Motor je projektovan u Konstruktorskom birou OKB-154 (sada KBHA) pod rukovodstvom Semjona Kosberga, jednog od pionira sovjetske raketno-kosmičke škole. Četvorokamerni motor RD-0110 se koristi za treše stepene nosača serije "Sajuz" kosmičkih brodova sa ljudskim posadama (raketa "Sajuz-FG") i teretnih brodova (raketa "Sajuz-U"), a sredinom 60-ih korišćen je na trećem stepenu rakete "Molnija" kojom su lansirani istoimeni telekomunikacioni sateliti. Motore projektuje Konstruktorski biro hemijske automatike KBHA u Voronježu, a sklapaju se i testiraju Voronješkom mehaničkom zavodu (VMZ).

motor

Raketni motor RD-0110

Ovo je treći neuspeh lansiranja teretnog broda "Progres". Avgusta 2011. izgubljen je teretni brod "Progres M-12M" iznad Altaja, a aprila 2015. "Progres M-27M" je prilikom odvajanja od trećeg stepena oštećen i dospeo na pogrešnu orbitu. Takođe, beležimo da je 2005. izgubljen kontakt sa trećim stepenom rakete-nosača "Molnija-M" za vreme 340. sekunde leta (tada je izgubljen telekomunikacioni satelit "Molinija-3K"). Zajedničko za sve ove neuspehe je da su se desili za vreme rada motora trećeg stepena, ili, kako je to bilo u slučaju "Progresa M-27M" odmah nakon njegovog isključenja. Takođe, zanimljivo je da je nosač teretnih brodova "Progres" najstarija operativna raketa serije "Sajuz" pod imenom "Sajuz-U", koja još uvek koristi pojedine zastarele tehnologije proizvedene u Ukrajini i kupljene pre mnogo godina, u vreme kada su odnosi između dve države bili normalni. Međutim, prilikom gubitka "Progresa M-27M" prvi put je korišćena za ove teretnjake nova raketa "Sajuz-2.1A", pa je posle ovogo incidenta "Roskosmos" odlučio da dok ne potroši stare rakete "Sajuz-U", vrati lansiranje teretnih brodova na ovaj nosač. Posle gubitka rakete "Sajuz-U" 1. decembra, ostala su još tri ova nosača, tako da će biti interesantno videti šta će "Roskosmos" odlučiti.

Naravno, ovaj neuspeh se neće odraziti na bezbednost posade MKS, budući da tamo ima dovoljno zaliha vode, vazduha i hrane. Pored toga, od kako su američke privatne kompanije SpaceX i Orbital ATK počele da snabdevaju MKS neophodnim materijalima za nastavak njenog funkcionisanja (a tu je i japanski teretni brod HTV), situacija na Kosmičkoj stanici kada je snabdevanje u pitanju nije kritična. Međutim, kako se raketni motor RD-0110 koristi na nosaču "Sajuz-FG" kojim kosmonauti lete u kosmos, uslediće mnogo dodatnih provera da se ustanovi šta je tačno dovelo do proboja u komori sagorevanja. Naravno, kako je u pitanju raketni motor koji je, kako to stručnjaci vole da kažu - "srce" rakete - treba očekivati da će svi nosači serije "Sajuz" biti prizemljeni na duže staze. Znači, sva njihova lansiranja će biti pomerena u desno, a za koliko to tek treba videti. Brod je bio osiguran na 35 miliona američkih dolara.

Što se Igora Komarova, prvog čoveka "Roskosmosa" tiče, ne očekujem da će ovaj gubitak uticati na njegov položaj. Možda će uslediti opomena ili ukor, kao u slučaju jednodnevnog odlaganja prvog lansiranja sa novog kosmodroma Vastočnij.  Koliko mogu da vidim, njegov novi menadžerski stil i uspešne reforme ruske raketno-kosmičke industrije imaju potpunu podršku Kremlja. Na meti Državne komisije će biti dve kompanije - KBHA i VMZ - tako da u zavisnosti od rezultata istrage, moguće je da tamo uslede promene.