Deo posade 51. osnovne ekspedicije Međunarodne kosmičke stanice (MKS) vratio se 2. juna 2017. na Zemlju. Ruski kosmonaut Oleg Novicki i Francuz Toma Peske su proveli u kosmosu gotovo 197 dana. Njihova koleginica, američka astronautkinja Pegi Vitson koja je sa Novickim i Peskeom poletela u kosmos prošlog novembra, ostaje na orbiti.

Novicki (levo) i Peske po sletanju prolaze kroz kraći medicinski pregled

Za vreme ove kosmičke ekspedicije, Novicki, Peske i Vitsonova su dočekali pet kosmičkih brodova - četiri teretna sa materijalima nephodnim za nastavaka misije i jedan transportni brod "Sajuz MS" sa članovima sledeće osnovne posade MKS. Posle odlaska Novickog i Peskea, sa Kejp Kanavarela lansiran je sledeći teretni brod "Dragon" američke kompanije SpaceX. To je jedanesta misija sabdevanja MKS pomoću ovog teretnog broda (CRS-11). Ono što je, međutim veoma zanimljivo, "Dragon" koji je lansiran 3, juna, je već leteo u kosmos! Naime, on je obavio već jednu teretnu misiju u septembru 2014. (CRS-4), tako da je ovo prvi put posle spejs šatla da je jedan kosmički brod po drugi put u kosmosu. Njegovo spajanje sa MKS je planirano danas, 4. juna pomoću mehaničke ruke "Kanadarm" uz modul "Harmoni". Na stanicu će ovi brodom stići 2700kg vode, vazduha, hrane, naučne opreme i ostalih materijala za nastavak funkcionisanja američkog segmenta MKS. Još jedan kuriozitet. "Dragon" CRS-11 je poleteo u kosmos rakete-nosača "Falkon-9" sa istorijske lansirne rampe 39A sa koje su 1969. prvi ljudi poleteli na Mesec. Ovo je bilo jubilarno stoto lansiranje sa ove rampe.

Nego, vratimo se povratku Novickog i Peskea iz kosmosa. Kao što smo pisali, 20. aprila u kosmos je lansiran kosmički brod "Sajuz MS-05" sa dvočlanom posadom u sastavu Fjodor Jurčihin ("Roskosmos") i Džek Fišer (NASA). Bilo je to prvi put od aprila 2003. da je brodom serije "Sajuz" u kosmos poletela dvočlana posada. Međutim, povratak Novickog i Peskea je prvo ateriranja jedne dvočlane posade još iz vremena poslednje ekspedicije orbitalnog kompleksa "Mir" iz aprila 2000.

Novicki i Peske su sleteli u kazahstansku stepu 2. juna 2017. u 17:10:38č (po moskovskom vremenu). Njihova misija je trajala 196 dana, 17 časova i 49 minuta. Za to vreme, oni su Zemlju obleteli 3136 puta.

Pripreme za povratak "Sajuza MS-03" su počele pre nekoliko nedelja pažljivim planiranjem ciklograma spuštanja koji omogućava ateriranje tokom dana u planiranu oblast na severu Kazahstana. Kao deo tog plana, 18. maja pomoću motora servisnog modula "Zvezda" obavljena je korekcija orbite MKS koja je trajala 13 sekundi. Kao rezultat promene brzine za 0,2 m/s, Kosmička stanica je prešla na novu orbitu parametara 424 x 401,8km, nagiba 51,66 stepeni i periodom jedne orbite od 92,675 minuta. Sledeći, za operacije povratka, značajan trenutak je kada su stručnjaci iz Kontrole misije u Hjustonu na horizontalnom rešetkastom nosaču stopirali dva zgloba (SARJ) koji pomeraju ogromne sunčeve panele kojim se stanica snabdeva električnom energijom. Bilo je to 2. juna u 9:16č (MV, odnosno 6:16č o Griniču). Naime, kada kosmički brodovi dolaze i odlaze sa stanice, sistem SARJ se blokira i drži sunčeve panele u nepokretnom režimu. Time se kosmičkim brodovima koji odlaze "čisti put" da mogu bez većih problema da se udalje od stanice.

Kada je ovo odrađeno, posade su mogle da se pozdrave i, u 10:33 č Novicki i Peske su prešli u MS-03 i za sobom zatvorili vrata prema stanici. U 13:45:30 brod je brzinom od 0,12 m/s odvojen od stanice pomoću mehaničkih spirala koje su ga "odgurnule" od MKS. Tim mehaničkim odvajanjem, bez korišćenja raketnih motora, vodi se računa da osetljiva oprema MKS ne bude izložena dejstvu izduvnih gasova iz mlaznika raketnih motora. Tokom tri minute, brod je slobodno išao unazad, posle čega su motori mogli da se uključe i da bude obavljena prva korekcije putanje koja je trajala 8 sekundi. Brzina je promenjena za 0,54 m/s. Drugi manevar obavljen je 4 minuta i 20 sekundi posle odvajanja od stanice. On je trajao duže - 15 sekundi, pa je i ukupna promena brzine (tzv. delta-V) bila veća - 1,53 m/s. Zahvaljujući ovim kratkotrajnim impulsima raketnih motora, "Sajuza" je 26 minuta posle odvajanja bio već na dva kilometra od MKS, a samo dvanaest minuta kasnije rastojanje je iznosilo 6 km. Kada je brod bio na bezbednom rastojanje, sistem SARJ je mogao da se odblokira i sunčevi paneli su usmereni prema Suncu radi što efikasnijeg generisanja električne energije.

Za to vreme, "Sajuz MS-03" je u 16:17:09č započeo kočenje, silazak za orbite. Impuls je trajao 4 minuta i 37 sekundi, dok je delta-V iznosila 128 m/s. Brod je dovoljno usporen da više nije mogao da ostane na orbiti. već je sa smanjenom brzinom krenuo prema atmosferi. Na visini od 140km, u 16:44:32č, došlo je do odvajanja tri modula. Od aparata za povratak u kome se nalaze Novicki i Peske, eksplozivnim punjenjima odbačeni su čeoni loptasti stambeni (orbitalni) i zadnji, cilindrični priborno-agregatni (instrumentalni) modul. Ova dva modula ne nose toplotnu zaštitu, tako da su se ubrzo posle odbacivanja raspala, a onda usled visokih temperatura istopila u gustim slojevima atmosfere.

Aparat za povratak je ogromnom brzinom (od oko 7 km/s) uleteo u atmosferu, na visini od 99,7km (vreme 16:47:25). Nekih dvadeset kilometra niže, na oko 80km, oko broda je počela da se formira plazma. Kapsula se spuštala obavijena narandžastom plazmom, temperatura na njenoj spoljašnjoj površini je iznosila oko 1500 stepeni Celzijusa. Kako plazmeni omotač ne dozvoljava protok radio-talasa, sa posadom u tim trenucima ne postoji kontakt. Takozvani "plazmeni deo" spuštanja završava se tipično na 35,9 km, kada su kosmonauti izloženi najvećim gravitacionim naprezanjima od oko 4 G. Čovek od 80 kg tada teži neverovatnih 320 kg! Jedan kosmonaut je ove trenutke opisao rečima - "Osećaš se kao da ti slon sedi na grudima". Vreme je 16:53:37.

Na 10,7 km (16:55:38 č), otvoren je padobran - počinje finalna takozvana "padobranska" etapa spuštanja koja traje 15 minuta. Na metra iznad tla, pale se mali motori na čvrsto gorivo koji se nalaze ispod kapsule. Usled njihovog delovanja, kada se spuštanje obavlja u letnjim mesecima, kao što je bilo ovo, oko kapsule se diže oblak prašine. U 17:10:38 č, kapsula kosmičkog broda "Sajuz MS-03" uspešno je sletela u stepama severnog Kazahstana, samo 3 časa, 23 minuta i 38 sekundi posle odvajanja od MKS. Misija Novickog i Peskea je trajala 196 dana, 17 časova, 50 minuta i 25 sekundi. Tačka sletanja je bila na koordinatama 47018' (S) i 69035' (I), 147 km jugo-istočno od grada Džezkazgana, jednog od tri kazahstanska prihvatna centra ruskih kosmičkih brodova.

Kada je kapsula sletela na bok, padobran je odbačen, a operativci iz prihvatne ekipe su odmah stigli do nje. U obezbeđenju povratka "Sajuza MS-03" bilo je angažovan je vojni prihvatni tim sastavljen od preko 150 članova, 12 helikoptera Mi-8, tri aviona An-12 i An-26, 14 terenskih vozila, uključujući i šest specijalnih vozila "Plave ptice" koje su preuzele kapsulu. Otvoren je poklopac kapsule, usledilo je rukovanje sa umornim osvajačima kosmosa, a onda prvo Novicki, pa onda Peske, su uz pomoć prihvatnog tima, izašli iz kabine. Usledio je kraći medicinski pregled, posle čega su se Novicki i Peske po tradiciji, potpisali kredom na spoljašnju nagorelu površinu kapsulu. Onda su helikopterima prebačeni na aerodrom Džezkazgan gde im je priređen svečani, takođe tradicionalni kazahstanski doček, posle čega su odvojenim avionima odleteli u Zvezdani grad (Novicki), odnosno Keln (Peske), gde je već krenuo rehabilitacioni period.

Na MKS-u je ostala tročlana posada - Vitsonova (komandant stanice), Jurčihin i Fišer. Dok je ranije period od povratka jedne i dolaska sledeće osnovne posade MKS trajao dve do tri nedelje, sada će ekipa 52. osnovne ekspedicije ostati sama na stanici znatno duže. Sledeća posada (Sergej Rjazanski, Rendi Breznik i Paolo Nespoli) treba da stigne na MKS brodom "Sajuz MS-05" tek 27. jula. Za ruskog kosmonauta Jurčihina će gotovo dvomesečni solo let na ruskom delu MKS biti posebno težak jer će morati sam da održava sisteme pet ruska modula i, istovremeno obavi planirani program naučnih istraživanja.  Time će Jurčihin ući u anale kao ruski kosmonaut koji je najduže leteo u kosmos bez prisustva nekog drugog ruskog kosmonauta.

Razlog zbog ove 'anomalije' u grafikonu letova na MKS je da je kosmički brod "Sajuz MS-05" u stvari bio planiran za misiju "MS-06" koja treba da krene u septembru. Međutim, pre nekoliko meseci, zbog tehničkih razloga, stručnjaci RKK "Energija" su morali da zarotiraju dva broda, pa je "Sajuz MS-06" prebačen da leti u misiji MS-05. Kako je za njegovu pripremu trebalo vremena, odlučeno je da se lansiranje MS-03 sa Jurčihinom i Fišerom pomeri za kraj aprila, da se Novicki i Peske vrate početkom juna a da, umesto u maju, kako je to ranije najčešće rađeno, druga godišnja misija "Sajuza" (MS-05) krene tek krajem jula. Treća ovogodišnja misija "Sajuza" (MS-06), međutim ide po starom redu vožnje - septembra 2017.

fotografije