Astronomija

Širenje svemira - šta se širi?

kosmos

Svakog sata jato galaksija Virgo se udalji od nas za pet miliona kilometara. Pet miliona kilometara je 13 rastojanja Zemlja - Mesec, ali to je zapravo skromno povećanje razdaljine u poređenju sa 20 miliona kilometara koliko se za isto vreme od nas udalji super-jato galaksija Perseus-Pisces. Jato Virgo je daleko 54 miliona svetlosnih godina, a super-jato Perseus-Pisces 250 miliona svetlosnih godina*. Što je rastojanje između galaksija veće to se one brže udaljavaju od nas, ali i jedna od druge.

Opširnije: Širenje svemira - šta se širi?

Write comment (14 Comments)

Pet vrhunskih otkrića u astronomiji

Pita

Pročitao sam nedavno zanimljiv članak o najvećim otkrićima u astronomiji. Naravno da se radi o subjektivnoj oceni i toga je svestan i sam autor Pol Sater* i možda je baš zato članak izazovan. Svako ko makar malo poznaje istoriju astronomskih istraživanja i nesvesno počne da pravi svoju listu, da se slaže ili ne sa ponuđenom.

Opširnije: Pet vrhunskih otkrića u astronomiji

Write comment (1 Comment)

Sve bi bilo jednostavnije da svemir ne postoji

s2

Sve bi bilo mnogo jednostavnije da svemir ne postoji. Ovako, komplikacije samo iskaču u beskrajnom nizu. Fizičari od samih početaka svoje nauke pokušavaju da proniknu u suštinu sveta i otkriju osnovni element od koga je sve satkano, ali svi njihovi pokušaji, uprkos velikim prodorima u tajne prirode, vode samo ka sve složenijim i komplikovanijim rešenjima i novom nizu pitanja. Izlazi da je svemir toliko komplikovan da je čudno što uopšte postoji. Zamislite kulu od karata. Ona stoji samo ako su sve krate precizno postavljene na svoje mesto. Dovoljno je da se jedna u njenoj osnovi izmakne pa da se kula cela sruši. E to je svemir samo što se «svemirska kula» zida već 14 milijardi godina i sastoji se od karata čiji broj nema ime. Da bi egzistirala takva kula svaka karta mora da bude postavljena na svoje mesto sa beskrajnom preciznošću.

Opširnije: Sve bi bilo jednostavnije da svemir ne postoji