Kad se na kampiranju osjećate kao kod kuće

svemirsko kampiranje
BEAM u mjerilu
BEAM 3D animacija

Ljeto se numitno bliži, neki od nas već ozbiljno razmišljaju o kampiranju pod zvijezdama. Samo kojih par stotina kilometara iznad Zemlje astronauti na Međunarodnoj svemirskoj postaji ovog će vikenda (15./16. aprila) započeti sa osposobljavanjem svog prvi „kamperskog habitata“ – BEAM (Bigelow Expandable Activity Module).

Riječ je o eksperimentalnom modulu koji je 10. aprila SpaceX-ovom raketom Falcon 9 dopremljen na ISS. BEAM je poput dobrog kamperskog utočišta sklopljen tako da zauzima prostor dimenzija 1.7 x 2.36 m, u razvučenom, radnom položaju njegove će dimenzije biti 4.0 x 3.2 m a ukupna korisna unutarnja zapremina iznosi 16 m3. Metalni skelet BEAM-a posjeduje mehanizam za razvlačenje i konstrukcijsku potporu a zidove čini rastezljiv materijal nalik kevlaru. Prostor među stijenkama zidova ispunjen je vinil-polimerskom pjenom, sve zajedno pruža zaštitu unutrašnjosti od udara mikrometeorita te zračenja iz svemira.

Ovog vikenda BEAM će robotičkom rukom Canadarm-2 biti premješten iz teretnog prostora bez pritiska SpaceX-ova Dragona na spojni prihvat modula Tranquility. „Napuhavanje“ ovog kamperskog modula uslijediti će krajem maja dok će astronauti u njega po prvi puta ući sredinom juna. Planirano je da misija BEAM-a traje dvije godine, nakon čega će biti odvojen od ISS i usmjeren ka nižim slojevima atmosfere gdje će izgorjeti.

Ovo je iznimno zanimljiv projekt, budu li rezultati korištenja BEAM-a pozitivni to će umnogome promijeniti arhitekturu građenja ljudskih nastambi u svemiru. Znatno je lakše lansirati i transportirati sklopljene module koje se na odredištu (Mjesec, Mars) razvije u puni volumen nego sobom vući velike i teške strukture. Bigelow Aerospace ima iskustva sa svemirskim modulima na napuhavanje (možda preciznije reći; na razvlačenje i napuhavanje). Eksperimenti sa sličnim strukturama (Genesis I i II) uspješno su obavljeni 2006.-2007. Tijekom operativnog vijeka BEAM-a astronauti će u njega ulaziti nekoliko puta godišnje.