Da bismo uživali u nesumnjivo najlepšem objektu na nebu tokom kratkih letnjih noći, potrebno je da odemo van grada i ostavimo iza sebe njegova svetla i smog. I družeći se sa zrikavcima na nekoj livadi ugledaćemo ga u svôj svojoj veličini: naš Mlečni Put. Koristeći dvoglede, teleskope ili sopstvene optičke instrumente – naše oči, možemo preduzeti putovanje po njegovim zvezdanim oblacima i poznatim sazvežđima. Sjajni tragovi svemirskih lutalica - meteora doprineće da doživljaj bude potpun.

albireo
Albireo - naći ćete ga u letnjem trouglu. Karta iz SkySaferi Pro 6

Na slici gore se vidi deo naše matične galaksije sa β Cygni Albireom, dvojnom zvezdom sa plavim pratiocem i područjima tamne materije karakterističnim za galaktičku ravan. A koliko je tek zvezda…!

Nezaobilazan je i takozvani “Letnji trougao” koji čine tri sjajne zvezde: plavo bela Vega iz sazvežđa Lire, Deneb iz Labuda, koji opet, sa ostale četiri zvezde tog sazvežđa čini “Severni krst” i Altair koji pripada konstelaciji Orla. “Letnji trougao nam može pomoći u orijentaciji prilikom prepoznavanja ostalih sazvežđa južnog neba.

scorpia
Angteres u Škorpiji. Karta iz SkySaferi Pro 6

Antares Sunce

antaresdouble

Sa dolaskom noći, na jugoistoku se pojavljuje svima znano zodijčko sazvežđe - Škorpija, čiji donji deo leži nisko nad horizontom. Crveni super gigant Antares dominira njime i tek na astronomskoj fotografiji se možemo diviti njegovoj veličini, međuzvezdanom materijom koja ga okružuje i tamnim područjima koji dopiru iz pravca gušćih delova Mlečnog puta. Dvogledom možemo izdvojiti Antaresovog plavog pratioca mag. 5,4 čija orbita, prema pojedinim astronomima leži unutar atmosfere crvenog džina.

Omega Nebula M17
M17. Potesća na rentgenski snimak pluća. By Chuck Ayoub - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=62019906

M 17 je emisiona maglina dimenzija 20×15‘ i nalazi se 5° severno od μ Sagittarii. Poznata je i kao “maglina Omega” zbog sličnosti sa tim grčkim slovom. Možemo je registrovati dobrim dvogledom i tek će Njutn od najmanje 15 cm prikazati njenu pravu formu. Unutar magline je i otvoreno jato sa tridesetak zvezda (slika gore).

NGC 6384 HST
NGC 6384. By Svemirski teleskop "Habl"

NGC 6384 je jedna od retkih galaksija koje možemo videti na fonu Mlečnog puta. U samoj je blizini β Ofikus, dimenzija 6×4‘. Koristeći veće teleskope sa manjim uvećanjima ugledaćemo ovu supergigantsku spiralnu galaksiju udaljenu 78 miliona svetlosnih godina. Veoma interesantan objekat za astrofotografiju, ali veliki teleskop i čisto nebo su osnovni preduslovi za uspešan snimak.

Da se vlasnici većih teleskopa ne bi previše osetili važnim, i mi sa manjim instrumentima možemo uživati u pogledu kroz okular. Za to će nam poslužiti M52, prelepo otvoreno jato magnitude 6,9 sa stotinak raznobojnih zvezda koje ćemo pronaći u blizini β Kasiopeje (slika dole). U nedostatku teleskopa poslužiće nam i dobar dvogled.

M52atlas
M 52, NASA

Još jedan Mesijeov objekat za manje instrumente! M5, jedno od najstarijih zatvorenih jata (dvostruko je starije od naše Zemlje). Teleskop treba usmeriti ka 5 Serpentis i ugledati ga sa magnitudom 5,7. Razdaljina od te zvezde iznosi samo 20’. Kao NGC objekat nosi oznaku 5904. Sadrži 300.000 zvezda (mi ćemo videti tridesetak zvezda i sjajno jezgro) i udaljeno je 20.000 svetlosnih godina.

M5 750
M 5, Miloš Gagić

Za kraj, poželimo da ovogodišnji meteorski roj, Perseidi, bude što bogatiji i da imamo što više vedrih noći.

Author: Slavko Stojanov