NASAina letjelica Voyager-2 lansiranja je 20 avgusta 1977. Tijekom svoje duge misije koja traje i dan danas, istraživala je Jupiter (1979), potom Saturn (1981) da bi 24. januara 1986. brzim preletom, tek 81.500km iznad površine, istraživala Uran. Nakon toga letjelica se zaputila k Neptunu (1989) a danas leti prema zvijezdama. Dvojnik – Voyager-1, lansiran je nešto kasnije (!) istraživao je Jupiter (1979) i Saturn (1980). I on se sada nalazi u tkz interstelarnoj misiji.

Prilaz Voyagera-2 Uranu s uključenim setom istraživačkih uređaja započeo je 04. novembra 1985. Najveći broj raznih mjerenja i aktivnosti dogodio se tijekom januara. Najkritičniji period misije bilo je šestosatno intenzivno istraživanje u dolasku i odlasku letjelice od najbliže točke približavanja plinovitom divu.

Otkriveni su novi prstenovi, novi Uranovi prirodni sateliti, izmjereno jako magnetno polje, temperatura Urana, određen njegov period rotacije i ono najvažnije za javnost i znanstvenike – poslane su slike velike planete kakve nitko ni prije ni poslje Voyagera-2 nije vidio..

U međuvremenu naš se svijet promijenio politički, vojno, ekonomski pa čak i klimatološki. Sve ove godine nisu bile dovoljne da se na Uranu dogodi nešto značajnije, medijski važno, silovito i grandiozno, pa ipak odabrali smo Uran kao cilj međunarodnog opažačkog projekta IUSNOP-2010.

iusnop-logo

plava-tocka
Zemlja snimljena s Voyagera-1 nekoliko milijardi kilometara daleko od mjesta življenja sudionika IUSNOP-2010.

Uran je teško uočiti golim okom bez tehničkih pomagala. No, uz dobru kartu lako ga je prepoznati već i u dalekozoru! S tim u vezi IUSNOP-2010 traži od sudionika poznavanje astrognozije i ulaganje truda za njegovo pronalaženje. Desecima ljudi iz nekoliko zemalja zasad je to pošlo za rukom. Preostalo je još petnajstak dana do kraja projekta (30.09.2010.) tijekom kojih će zasigurno još netko proviriti kroz okular „vremenskog stroja“ i ugledati milijarde kilometara udaljenu planetu!

Kada bi živa bića postojala na njemu, naš bi planet vidjeli kao sićušnu plavu zvijezdicu – Saganovu plavu točku u beskraju...