U utorak u 19h sa platoa ispred erste banke u Bačkoj Palanci, VoBaNISTA u saradnji sa nastavnicima i đacima škole "Radivoj Uvalić" organizuju "Nebesku šetnju na palanačkom korzou". Posmatraćemo kroz teleskope Mesec, Jupiter, Saturn, i možda još nešto ako je moguće od objekata dubokog neba. Ako dozvole uslovi, sve prognoze kažu da će biti vedro. Naravno pokušaćemo da pojasnimo koliko su planete udaljene i koliko je to veliki prostor, taj svemir. Ni sam nisam mogao da shvatim kada mi neko kaže: Jupiter je udaljen 750000000 kilometara (sedamsto miliona kilometara) ili 5 astronomskih jedinica.

Ništa mi ne znače te nule, ne mogu u glavi da zamislim milione i milijarde. Ali onda u knjizi Milutina Milankovića "Kroz vasionu i vekove" u jednom delu on objašnjava razdaljine praveći model sunčevog sistema u svom dvorištu. Danas je to sasvim jednostavno uraditi uz pomoć softvera i raznih kalkulatora koje možete naći na internetu.

Pa evo da krenemo.

ss2

slika1.

Postavili smo Sunce na plato gde ćemo u utorak 08.09.2019. g. u 19h postaviti teleskope. Sunce koje ima prečnik 1391900 km (što ne mogu da zamislim) smanjimo na 250 mm tj. veličinu košarkaške lopte (što mogu da zamislim) .

Najmanja planeta sunčevog sistema, Merkur, sada je veličine skoro milimetar 0,8 mm i udaljena je od naše lopte 10,40 metara.

Na slici je žutom bojim obeležena orbita Venere. Ona je od našeg sunca udaljena 19 metara a u našem modelu ona je prečnika 2,1 mm.

Zatim Zemlja nešto veća, prečnika 2,2 mm i orbitom čiji je radijus skoro 27 metara. Obeleženo na slici zelenom bojom. Mars prečnika 1,2 mm i udaljen od sunca 41 metar i njegova orbita obeležena je crvenom bojom.

Ovo je bilo lako. Poređali smo kako ih zovemo "unutrašnje planete sunčevog sistema" Merkur, Venera, Zemlja Mars, Nakon Marsa imamo Glavni asteroidni pojas a zatim "Spoljašnje planete sunčevog sistema".

ss3

Idemo na sliku 2.

Orbita Jupitera je obeležena žutom bojom. Kao što vidite on prolazi iza opštine, zatim kroz poštu, robnu kuću, nastavlja kroz blok partizan... On je najveća planeta i u našem modelu on je prečnika 25 mm i udaljen je 140 metara od sunca.

Crvenom bojom obeležena je putanja Saturna. Od katoličke crkve do škole Radivoj Uvalić pa do komiteta, od kafea Che pa do Olimpa, Dive (ovaj Saturn sve u kafiće). Prečnik mu je 21 mm a udaljenost od Sunca 256 metara.

ss1

slika 3.

Uranova orbita obeležena je zelenom bojom. I kad ga gledamo kroz teleskop bude zelen. Prolazi kroz Nisovu pumpu, pa vrtić Neven, zatim iza stadiona Bačke skoro do ulice Ive Lole Ribara, do ugla Šafarikove i JA, pa do ulice Živoina Mišića na severu. Prečnik mu je 8,4mm a udaljenost od naše košarkaške lopte 516 metara.

Poslednja planeta je Neptun. Plava planeta pa sam i orbitu obojio u plavo, Udaljen je od Sunca 809 metara a prečnika je 8,1 mm. On ide od Nirvane, pa ulicom Mike Bosnića, do partizanske i skoro do Dunavske obale.

Iza njega nalazai se Kuiperov pojas gde su male planete (Pluton) i stene raznih veličina i on je obeležen ljubičastom bojom.

Ako ste mislili da je to kraj, pogrešili ste.

sl4

slika 4.

Granica Ortovog oblaka ide do Budimpešte, Zagreba, Niša,.. Neki dan sam slušao raspravu gde bi bila granica sunčevog sistema. Kažu tamo gde prestaje gravitacioni uticaj Sunca.

Važno je i znati da bi nama najbliža zvezda Alfa Kentauri bila udaljena 7255 kilometara i bila bi veličine fudbalske lopte koja bi se nalazila recimo u Njujorku.

#VoBaNISTA