Dvadesetak dana nakon što je u atmosferi iznad Indonezije došlo do raspada asteroida promjera najmanje desetak metara, objavljeni su novi snimci i analiza događanja, te se s sigurnošću može reći kako je Zemlja preživjela "napad" iz svemira.

asteroid-indonezija-tv

Trag na nebu preostao nakon raspada asteroida - slika s tamošnje TV

Dana 08. oktobra, u 11 sati ujutro po tamošnjem lokalnom vremenu, na visini od 40-100 km iznad površine došlo je do strahovite dezintegracije 10-metarskog asteroida. Obzirom na susretne brzine Zemlje i asteroida te tako oslobođenu energiju, eksplozija je bila ekvivalentna istovremenoj atmosferskoj eksploziji nekoliko atomskih bombi poput onih bačenih na Nagasaki u drugom svjetskom ratu!

asteroid_sudar-nebeskih-tijela
Sudari nebeskih tijela nisu rijetka događanja u svemiru (računalna simulacija)

U okolici naselja Bone stanovnici su čuli i osjetili "grmljavinu" kojoj obična nevremenska grmljavina nije ni sjenka. Podrhtavanja kuća i neartikulirani "pritisak" mnoge je naveo na pomisao da se događa snažan potres. Na nebu se jasno vidio trag koje je dezintegracija asteroida ostavila za sobom. Događaj koji se statistički gledano pojavljuje tek svakih nekoliko godina prošao je gotovo nezapaženo u medijima, no nije promaknuo astronomima, a posebice ne stručnjacima meteorske i asteroidne problematike.

Analizom podataka s satelita i zemaljskih postaja za rano upozorenje atomskog napada (najbliža udaljena 10.000 km!) nedvojbeno je utvrđena prisutnost karakterističnih tkz. infra-zvukova na koordinatama 4,5°S i 120°E u naznačenom vremenu i nedaleko mjesta Bone. Dnevne kamere koje su snimile markantan trag što ga je raspad asteroida ostavio za sobom dodatno su potvrdile da je zaista došlo do sudara asteroida i Zemljine atmosfere.

Bezimeno nebesko tijelo potpuno se neopaženo približilo Zemlji. Da mu je putanja bila samo malo drugačije modelirana, a promjer tek koji metar više takav bi asteroid mogao napraviti katastrofični udar na gusto naseljena urbana područja svijeta!
Iako stanje oko naše planete, s posebnim osvrtom na opasne NEO (Near Earth Orbit) objekte svakodnevno prati nekoliko specijaliziranih vojnih i civilnih sustava za ranu detekciju i upozorenje jasno je kako nam se "Armagedon" može neopaženo privući i potpuno nas iznenaditi.

Naša je civilizacija uvijek imala više ili manje sreće, no pitanje je kada će nas sreća napustiti. Primjerice, atmosferska eksplozija asteroida od nekoliko desetaka metara u promjeru iznad Tunguske početkom XX stoljeća, iako s katastrofičnim učinkom vidljivim i danas na tom nenastanjemom području, bila je zaista prava sreća. Da je taj asterodid "zakasnio" samo nekoliko sati na sudar s Zemljom i udario iznad Europe povijest XX stoljeća bila bi neprepoznatljivo drugačija od one iz udžbenika!
Elizabeth Silber i Peter Brown istraživači s University of Western Ontario (SAD) i nadalje analiziraju sve dostupne podatke kako bi u cijelosti rasvjetlili što se i kako točno dogodilo iznad Indonezije 08. oktobra, te da li postoji mogućnost pokretanja ekspedicije u potrazi za eventualnim većim dijelovima ili mikro-česticama nastalim nakon raspada asteroida.

Dragane,....baš lepo!A Marino.....baš... Pre 56 minuta