Američki astronom Robert Holmes prilikom rutinskog astrometrijskog mjerenja asteroida 2008 EV5 otkrio je dosad nepoznat asteorid 2009 BD81.

Kliknite na ilustracije
asteroidi_pojassm
Sekvenca iz serije snimaka praćenja poznatog asteroida 2008 EV5 (desno) na kojima je uočen za Zemlju potencijalno opasan asteroid 2009 BD81
2009-bd81sm
Prikaz putanje asteroida 2009 BD81 prilikom prolaska pokraj Zemlje 27. februara
2008ev5sm
Još nas puno iznenađenja čeka u svemiru, jednoga dana opasna stijena krenuti će prema Zemlji, hoćemo li tada biti spremni da ju otkrijemo i spasimo civilizaciju..

Samo ovo otkriće i ne bi bilo toliko zanimljivo da naknadna mjerenja istog nisu pokazala kako isti spada u veoma malu skupinu, za Zemlju potencijalno opasnih asteroida (Potentially Hazardous Asteroid, PHA). Holmes je otkriće napravio 31. januara koristeći se velikim robotičkim teleskopima vlastitog opservatorija, a uključen je u NASAine istraživačke programe NEO (Near Earth Observation program) i KAP (Killer Asteroid Program) te edukacijski projekt - IASC (International Astronomical Search Collaboration).

Novootkriveni asteroid približiti će našoj planeti 27. februara na 7 milijuna km. Prema sadašnjim saznanjima u narednih će nekoliko desetljeća nekoliko puta prolaziti blizu Zemlje, a najviše će nam se približiti 2042, na svega 31.800 km. Projekcije putanje u godinama nakon toga pokazuju još veća približavanja Zemlji ove 350-metarske svemirske stijene. Svejedno, šanse za udar u narednih tridesetak godina veoma su male, ali ipak dovoljne da se mjerenja i praćenje ovog asteroida nastave i nadalje. Holmes je dosad otkrio 250 asteroida, 6 supernovih zvijezda, i jednu kometu.

Asteroid 2009 BD81 je 1015 pronađeni PHA objekat. Nakon detaljnih mjerenja svi takvi objekti skinuti su s liste neposredno opasnih po Zemlju. U svijetu se provodi nekoliko vojnih i civilnih programa za otkrića asteroida, a posebice onih čija bi putanja mogla biti u koliziji s Zemljom. Udar u naš planet stijene veličine naše Učke značio bi najvjerojatniji potpuni kraj za civilizaciju kakvu poznajemo. Biljni i životinjski svijet zamro bi, a nakon duge ledene zime i ponovne obnove ekosustava Zemlje stvari ne bi nalikovale svijetu koji danas poznajemo.

Robert Holmes u svom radu na području astronomije ističe se po nastojanjima da poveže edukaciju i istraživanja, kako bi učenici i studenti imali priliku neposredno raditi "rame uz rame" s znanstvenicima. Upravo u tom smislu, veliki doprinos mjerenjima novootkrivenog asteroida imali su i jedan učitelj iz Texasa te student iz Bugarske koji su Holmesu napravili suport pri mjerenjima. Koliko je tijelo ove veličine (350m u promjeru) opasno po Zemlju najbollje može ilustrirati podatak kako bi u slučaju njegova udara u Europu nekoliko država bilo zbrisano, a Europa kao društvena, politička, gospodarska i vojna snaga više ne bi postojala.