Tiha, mirna noć 27-og maja, nakon dana kiša i oblačnosti nebo se divno razvedrilo. Starim reflektorom 120/900 mm potražih kometu 2011 L4 - PANSTARRS na sjevernom nebu oko 35 stepeni nad brdom blizu Polare. Našao Polaru u tražiocu 12 x 50 mm, u teleskopu fino svjetli zrelo-žutim sjajem na crnom nebu. Tražiocem krenuo oko 5 stepeni udesno, odnosno južno od Polare po deklinaciji, te pronašao skupinu zvijezda i odmah blizu njih, pri 45 x u teleskopu lako uočio kometu. Nalazila se u krajnjem vrhu sjevero-istočnog dijela sazvježđa Zmaja, otprilike 3,5 stepeni iznad zvijezde 76 Draconis (5,7 mag) prema Polarina +85 stepeni deklinacije. Izgledala je prilično difuzno. Teže se vidila u tražiocu 12x50mm pa sjaj komete ocjenih na 7,9 magnitudu.

teleskopPosmatrana teleskopom, iz kome se primjećivao prav i tanak rep koji se protezao u pravcu NE (PA=40°) izvan vidnog polja od 1,5 stepeni, a mogao se pratiti do u dužini preko 3 stepena, gdje se gubio u tami neba. Ovo je bio tzv. ''antirep'' usmjeren u pravcu Sunca. Takav rep je zapravo projekcija najgušćeg dijela prašinastog repa kako se komet giba zaobilazeći Sunce i prividno prolazi kroz pogodan položaj na nebu u odnosu na Zemlju, tako da ga zamjećujemo kao da je usmjeren u pravcu Sunca. Ovaj dugi i uski rep širok oko 3' se još lakše vidio korištenjem ALP (anti light pollution) filtera.

Koma je bila ovalna 4' x 5' NE-SW sa sitnim zvjezdastim jezgrom 12-e magnitude (DC=3). Iz kome u pravcu jugo-zapada (PA=230°) pružao se kraći, difuzan, usko lepezasti rep dug do 20 ugaonih minuta, usmjeren gotovo suprotno od pravca anti-repa, nešto malo uviše.

Nikada do sada u vizuelnim osmatranjima kometa (od njih 80-ak) nisam uočio ovako dugi antirep. Ovaj tip repa je prilično rijedak jer je potrebna povoljna prostorna geometrija položaja Sunce-kometa-Zemlja. Kometa 2011 L4-PANSTARRS, pored svog velikog sjaja, ostaće upamćena po veoma zanimljivim promjenama izgleda repa. Inače ovu noć kometa je bila udaljena od Zemlje 1,80 AJ (astronomskih jedinica), a od Sunca 1,77 AJ.

PANSTARRS 270513 at-st

Kliknite na crtež

Crtež je urađen na zvjezdanom polju elektronskog atlasa ''Ciel'' (pogledajte niže) i donekle može pokazati ovaj veoma rijedak i zanimljiv fenomen. Svakako da bi nafotografiji rep izgledao mnogo bolje, stvarnije i sigurno bi se još prilično duže protezao u pravcu Sunca. Ali taj užitak prepuštam astro-fotografima koji nas često počaste svojim divnim snimcima na AM-u.

PANSTARRS 270513 at