Komete

Sjajna kometa C/2018 Y1 (Iuamoto) u sazvežđu Lav

Slika 1Tokom poslednjih nedelju dana, spojilo se nekoliko vedrih večeri a sjajne zvezde zimskog neba su me izmamile napolje da posmatram i pored poprilično hladnog vremena. Moram da priznam, pogodio se i više nego pogodan trenutak za posmatranje neke sjajne komete kao što je Iuamotova jer se na našim srednjim severnim geografskim širinama nalazila u vrlo povoljnom položaju.

Kometa Iwamoto

C2018Y1 Iwamoto 130219 0035aNoć 13. februara 2019. je bila hladna (-1°C) sa umjerenom burom na mahove, nebo veoma vedro.  Trebalo je sačekati iza pola noći da Mjesec zađe na zapadu pa da sa 30+ godina starim samoizgrađenim teleskopom reflektorom ''Šeliak'' ( 120/900mm) potražim novootkrivenu kometu C/2018 Y1 Iwamoto koja se ovih dana zbog blizine prolaza pored Zemlje giba 7° dnevno u pravcu sjeverozapada.

Kometa 46P/Wirtanen

46P 16dec

Posmatrački hit druge polovine ove godine je kometa 46P/Wirtanen. Ona će 16. decembra proći pored naše planete na manje od 12 miliona kilometara (što je 30 razdaljina od Zemlje od Meseca) i moguće je da zasija sjajem treće magnitude. Kad je nešto na nebu toliko sjajno onda ga...

Sjajna kometa 46P/Wirtanen i periodične prijateljice

46P W

Izvanredno vedro nebo očišćeno burombilo je razlog da potražim tri periodične komete tokom večeri 5. decembra 2018. godine. Postavim dva stara vlastoručno izgrađena teleskopa reflektora: Šeliak 120/900mm i Mirfak 140/1400mm. Oba sa posebnim zadatkom - dvije sjajnije komete za Šeliaka i slabija za Mirfaka.

C/2017 U1, prva međuzvezdana kometa?

mzk1Iza dosadnog imena C/2017 U1 možda se krije prva međuzvezdana kometa u istoriji. A možda i ne. Uprkos velikim željama, istina je da nije lako dokazati dolazi li kometa iz našeg Sunčevog sistema ili ne. U principu, to izgleda prosto: ako kometa ima hiperboličnu orbitu onda nema sumnje da dolazi iz međuzvezdanog prostora, ali ako je eliptična onda je kometa naša. U čemu je onda problem? Determinisanje orbite komete nije lako, posebno ako telo stiže iz dalekog Ortovog oblaka.