Pažnju najšire svetske javnosti ovog meseca je privukla vest da je otkrivena nova, deveta planeta Sunčevog sistema. Ako ne računamo Pluton, koji je pronađen 1930. godine, a kome je status planete ukinut odlukom Međunarodne astronomske unije 2006, poslednja planeta, Neptun, je otkrivena sada već davne 1846. i u toliko je ovo otkriće interesantnije jer se na njega čekalo čitavih 170 godina. Vest je objavljena 20. januara ove godine u «Astronomskom žurnalu», a otkriće pripada dvojici američkih istraživača i to Konstantinu Batjuginu i Majklu Braunu. Batjugin je rođeni Moskovljanin, koji je, idući putevima nauke, postao američki astronom. Majkl Braun je profesor na čuvanom Kaltehu u Kaliforniji i među astronomima uživa ugled jednog od navećih poznavaoca Sunčevog sistema. Uostalom, otkrio je nekoliko transenptunskih objekata (Eris, Sednu i Orcus). Transneptunski objekti su oni koji se nalaza iza planete Neptun.

9planeta

Nova planeta je privremeno nazvana planeta Devet (jer je deveta otkrivena u Sunčevom sistemu), ali se u štampi označava i kao planeta X (iks) kako je još američki astronom Persival Lovel, početkom prošlog veka označavao planetu za kojom je u to vreme tragao.

Preciznosti radi treba naglasiti da zapravo nije otkrivena sama planeta, već je samo, matematičkim putem i na osnovu kompjuterskih simulacija dokazano da ona postoji. Zbog toga su i podaci o novoj planeti prilično grubi i nedovoljno pouzdani. Šta o toj planeti znamo?

Nova planeta oko Sunca kruži po naglašeno eliptičnoj putanji, ima masu desetak puta veću od mase Zemlje, a nalazi se u mračnim dubinama Sunčevog sistema na prosečnoj udaljenosti od Sunca od nekih 700 astronomskih jedinica (AJ, prosečno rastojanje Zemlje od Sunca, što iznosi 150 miliona kilometara). Neptun je od Sunca udaljen oko 30 AJ, tj. 4,5 milijardi kilometara.

Sunce Deveta planeta obiđe za 10 000 do 20 000 godina. Njen prečnik se procenjuje na dva do četiri puta veći od prečnika od Zemlje (12 742 km). Ona je po svemu sudeći gasni gigant poput Urana i Neptuna.

Ne zna se tačno sadašnja lokacije planete. Ukoliko je blizu svog perihela (tačka na eliptičnoj putanji tela najbliža Suncu) ona bi se mogla pronaći i na ranije načinjenim foto-snimcima, što već uveliko astronomi, pretražujući baze podataka, i čine. Ukoliko je međutim ova planeta u afelu, na u tački svoje orbite koja je najdalja od Sunca, onda je za njenu vizuelnu detekciju neophodan neki od najvećih teleskopa koji postoje a kakav je npr. Kek od 10 metara koji se inače nalazi na Mauna Kei, na Havajima, ili japanski Subaru od 8 metara takođe na Mauna Kei.

Na osnovu svega iznetog, u narednim godinama možemo očekivati nove, detaljnije i pouzdanije podatke o novoj planeti, a takođe i njen zvaničan naziv. Za očekivati je da on bude u skladu sa dosadašnjom praksom da se planetama Sunčevog sistema daju nazivi iz rimske mitologije.