Klima

SagitaariusA Crop

Slika prikazuje centralni region Mlečnog puta, širine oko 3 lučne sekunde. Zvezda S0-6 (plavi krug) nalazi se na oko 0,3 lučne sekunde od supermasivne crne rupe Strelac A* (Sgr A*, zeleni krug). Snimak je napravljen Subaru teleskopom, velikom optičko-infracrvenom teleskopu na planini Maunakea, na Havajima.

Opširnije: Ekstragalaktičko poreklo zvezda u blizini supermasivne crne rupe u centru Mlečnog puta

Write comment (1 Comment)

Ledena doba

Slika6Ledena doba karakterišu se intenzivnim stvaranjem i širenjem glečera. Proučavanjem preostalih ledničkih materijala dobijaju se informacije o ledenim dobima. Glečeri nastaju kada se leti sneg ne otopi, tako da se snežni slojevi slažu jedan preko drugog. Pahuljasti snežni kristali gube oblik i pod sopstvenom težinom postaju večni sneg i led. Za 1m3 ledničkog leda potrebno je 10-11 m3 snega.

Opširnije: Ledena doba

Klima Zemlje

252938230 4439161956166756 4676922120593278960 n

Kada bi Zemlju smanjili na veličinu jabuke, zona u kojoj se odvija život jedva bi odgovarala debljini ljuske. Unutar ovog sloja, debljine 20km, od dna okeana do niže atmosfere nalaze se svi elementi koji omogućavaju život na Zemlji.

Opširnije: Klima Zemlje

Ciklon Dorian

I05 N20 083119 0648 Dorian eye nolabels

Ove nedelje ciklon nazvan Dorian prolazi pored istočne obale SAD pošto se prethodno dobro istresao na Bahamska ostrva, sa vetrovima koji su dostizali skoro 300 km na sat. Predviđa se da će do ponedeljka, 9. septembra, stići do Grenlanda, već sa znatno slabijom snagom.

Opširnije: Ciklon Dorian

Write comment (0 Comments)

Topla mora su hrana uragana

hurricanesst ams 2006213 lrg

Strujanje ili konvekcija je toplotni proces prenošenja energije kretanjem molekula ili mikročestica fluida (gasova i tečnosti). Molekuli tla primaju energiju od solarnih fotona, višak predaju prizemnim molekulima vazduha koji se zbog toga brže kreću i uspinju u atmosferi. Kada se tako ogromna količina zagrejanog vazduha podigne u gornje slojeve atmosfere na njeno mesto pada hladan vazuh, stvara se vrtlog i to je početak oluja, tornada i uragana.

Opširnije: Topla mora su hrana uragana

Write comment (0 Comments)

Kako pomeranje kontinentalnih ploča utiče na klimu?

kk12

Pretpostavlja se da je pre 700-800 mil. godina, u eri Neoproterozoika (kasnog Prekambijuma), postojao superkontinent Rodinija, koji je zauzimao ekvatorski deo naše planete. Suprotno zdravom razumu, ali možda je baš ovakav tropski raspored kontinenata postavio tokom Kriogeničkog perioda pozornicu za veliku glacijaciju poznatu kao 'Snowball Earth', uprkos tome što znamo da ekvator prima najviše Sunčeve svetlosti…

Opširnije: Kako pomeranje kontinentalnih ploča utiče na klimu?

Topljenje ljudi

0013729e42d20c0aafdd28Nije samo istorija učiteljica života i budućnos to može da bude. Po trgovima sveta stoje bronzani vladari sa isukanim mačevima, pisci i naučnici koji su davno nešto uradili za svoj narod. Zašto na trgovima ne bi stajali spomenici koji bi nas opominjali na to šta da radimo danas, da bi živeli i sutra?

Opširnije: Topljenje ljudi

Write comment (0 Comments)

Utiče li klima na finansije?

santaSve više delova ekonomije zavisi od klime – od poljoprivrede do šou biznisa – a sa tim trendom raste i upotreba „vremenskih budućnosti“, finansijskih instrumenata koji su vremenske prilike pretvorili u robu. Strahovanje od onoga šta nas čeka ‘sutra i odande’, od onog odozgo i odozdo, ovaploćeno je u mesečnim premijama na konto ‘letnjih i zimskih derivata’ osiguravajućih kuća

Opširnije: Utiče li klima na finansije?