plutona

Ovo je prva fotografija Plutona. Snimio ju je januara 1930. mladi astronom Klajd Tombo. Ako stavite kursor na fotografiju, učitaće se i druga na kojoj se uz malo napora da zapaziti mali skok jednog tela. Upravo taj skok je bio dokaz da je otkrivena nova planeta koja će kasnije dobiti ime Plauton.

Evo nekih detalja o tom otkriću:

21, 23. i 29. januara 1930. Klajd je napravio tri istorijska snimka istocnog dela Blizanaca. Prvi je zapravo bio prilično loš i Tombo ga je izdvojio od ostalih. Druga dva je stigao da poredi tek sredinom februara. 18. februara počeo je da pretražuje okolinu zvezde Wasat (d Geminorum, HD 56986). I tada sledilo otkriće. Jedna tačka bila je pomerena na jednom snimku. Pomak je iznosio svega oko 3,5 milimetra što je govorilo da se radi o vrlo dalekom objektu.

Usledile su duge analize snimka. Tombo posmatrao čak i odbačeni snimak od 21. januara pa je i na njemu otkrio pokretnu tačku. Posmatranja nakon nekoliko nedellja su potvrdila da se sumnjivi objekat kreće u skladu sa dodatnim proračunima.

Konačno, vest o pronalasku planete X bila je objavljena svetu 13. marta 1930.

(Iz članka Pluton)

Još kasnije, 2006. Pluton će izgubiti status planete i postaće planeta patuljak. Nekima je bilo žao Plutona. Evo jedne pesmice o tome:

Dugo je Pluton na fotografijama bio samo zvezdica, da bi sa novom tehnologijom snimanja dobio neke karakteristike.

povrsina1

Dve strane Plutona. Gore su slicice Plutona kakve se vide u teleskopu, a dole su isti snimci kompjuterski obrađeni (HST, u momentu dok je Pluton bio 4,8 milijardi kilometara udaljen od Zemlje).

Plpanorama

Kompjuterski generisana panorama Plutona, napravljena krajem prošlog veka. Planetolozi su piljili u ovu sliku pokušavajući da zaključe nešto iz tamnih i svetlih površina slike.

Ova panorama je iz 1996.

Naravno, u otkrivanju novih podataka o Plutonu uključen je bio i Svemirski teleskop Habl. Evo kako je Habl video Pluton 1994. godine:

Ovo su fotografije iz 2002 i 2003.

Pluton 510

Iz članka

Ovo je do danas najbolji snimak površine patuljaste planete Pluton kojim raspolažemo i zapravo je sinteza snimaka od 2002 do 2003. Disk u centru (180 stepeni) ima misterioznu svetlu tačku koja je neobično bogata zamrznutim ugljenmonoksidom. Pluton je toliko mali i tako udaljen da je odgonetnuti njegovu površinu izazov ravan pokušaju da se razaznaju oznake na fudbalskoj lopti sa udaljenosti od 40 milja.

A evo i novih fotografija koje je ovog leta na Zemlju poslala letelica New Horizons:

Spherical Mosaic 9 10 15b Snimak sa razdaljine od 1800 kilometara od površine Plutona. Vidi se severna hemisferea.
Chaos Region 9 10 15 Stenovit teren, širine oko 470 kilometara, severozapadno od prosrane ravnice, koja nosi neformalno ime Sputnik Planum.
charon 9 10 15 Ovo je haron, veliki Plutonov satelit. Snimljen je deset sati pre bliskog prolaza NH pored Plutona, 14. jula 2015, sa razdaljine od 470 000 kilometara.
Dark Areas 9 10 15b Veoma dinamična površina Plutona, širine oko 220 kilometara. Mesto koje će sigurno planetolizi detaljno izučavati narednih godina.
Surface Features 9 10 15 Ovo je mozaik od fotografija Plutona, koje su nimljene između 5. i 7. septembra 2015. Slikom dominira ravnica Sputnik Planum