23. maj
• Dan kornjača

Najstariji preživeli gmizavci

kornjaca>> Na većini naših novokomponovanih sajtova (jer časopisa praktično više ni nema!) umesto reči gmizavac koristi se reč reptil, što je nepravilno jer je to reč prepisana iz engleskog jezika a ionako znači - gmizavac.

Morfološki podaci nam govore da su kornjače, koje postoje na Zemlji duže od 220 miliona godina, najstariji preživeli gmizavci. Uglavnom vodene ili poluvodene, sa tvrdim oklopima, kornjače mogu da imaju veličinu od desetak santimetara pa do preko dva metra i težinu oko 900 kg. Gornji deo koštanog (ili hitinskog) oklopa naziva se karapis a donji plastron. Oklop je zapravo spoljnji skelet kornjače, njen egzoskelet, i predstavlja rebra koja su evoluirala u oklop ali su tu uključene i mnoge druge kosti.

Kao i njihovi daleki preci, kornjače su ektotermne, tj. "hladnokrvne", ali su uspešno preživele taj evolutivni defekt zbog visokog metabolizma.

Zanimljivo je da Amerikanci prave i jezičku razliku između kornjača, pa im reč "tortoise" označava suvozemne kornjače, braon boje, sa visokim oklopom koji im potpuno prekriva telo i u koji domaćin može da uvuče glavu i udove. U Britaniji i Australiji, reči "turtle" i "tortoise" su praktično sinonimi.

Skoro polovina svih kornjača na svetu spada u retke, zaštićene ili ugrožene vrste. Da bi podigli svest o značaju i zaštiti ovih gmizavaca koji su pred nestajanjem, Amerika je od početka ovog veka uvela 23. maj kao svetski Dan kornjača. To je bledi pokušaj da se zaustavi nestanak ovih savremenika dinosaura, za šta je najviše kriv čovek, sve više jedući u egzotičnim kuhinjama ove lepe životinje ili im uništavajući prirodna staništa.

Danas je dan kornjača