Kalibracija moćnih instrumena na četiri velika teleskopa (svaki prečnika 8,2 metra) već se nekoliko godina vrši posmatranjem brojnih objekata na samoj planeti Zemlji. Pored klasičnih kalibracionih meta na nebu i tzv «flat field» snimaka, fotografišu se i odabrane mete na površini. Ove slike nemaju nikakav naučni značaj, ali su zanimljive na svoj način jer lepo ilustruju svu moć ove velike evropske opservtorije. Kako je ovakvih fotografija sve više, Evropska svemirska agencija je odlučila da napravi poseban portal na Internetu kako bi se olakšalo pretraživanje i javnost imala mogućnost da vrši pretragu po brojnim kriterijumima.

Inače, Evropska južna opservatorija (ESO) je razmeštena na tri lokacije u pustinji Atakama u Čileu (jedno od najsuvljih mesta na planeti), i to: La Silla, Paranal i Llano de Chajnantor. Vrlo veliki teleskop (Very Large Telescope, VLT) je najveći teleskop (optički i infracrveni). Zapravo radi se o četiri zasebna teleskopa od po 8,2 metra koji mogu da rade zasebno, ali i da kombinuju svetlo koje primaju kada se dobija peti teleskop - Vrlo veliki interferometrijski teleskop (Very Large Telescope Interferometer, VLTI). Svi teleskopi imaju adaptivnu optiku i prateće instrumente.

Ovi teleskopi su toliko moćni da se na njiohovim fotografijama može detektovati zrno pirinča na Međunarodnoj svemirskoj stanici. Kada se spoje ova četiri teleskopa imaju rezoluciju od 0,001 lučne sekunde.

TV toranj na Fruškoj gori, fotografija sa teleskopa Antu, 23.06.2009.

Ada Ciganlija, Beograd, fotografija sa teleskopa Antu, 20.08.2007.

Stari grad, Dubrovnik, fotografija sa teleskopa Melipal, 1.07.2009.

Centar Novog Sada, fotografija sa teleskopa Antu, 3.05.2007.

Jezero Palić i okolina, fotografija sa teleskopa Yepun, 10.09.2009.

Bulj ar arab, hotel u Dubajiu, fotografija sa teleskopa Melipal, 21.04.2009.

Trijumfalna kapija, Pariz, fotografija sa teleskopa Yepun, 11.05.2006.

Ovim fotografijama je svakako potrebna korekcija boja i otklanjanje šuma. Ipak, one fino ilustruju šta je moguće uslikati čak iz Čilea ako imate gigantske teleskope i instrumente vredne milijardu evra.

Više informacija: