Dumbbell

Na ovoj fotografiji NASA-inog čuvenog Hablovog teleskopa (Hubble Space Telescope, HST) prikazana je maglina Dambel (Dumbbell).

Reč je o planetarnoj maglini udaljenoj nešto više od 1200 svetlosnih godina. To je prva planetarna maglina koja je ikada otkrivena. Šarl Mesije (Charles Messier), francuski astronom, opazio ju je 1864. godine, stavivši je pod redni broj 27, te je maglina poznata i kao M27. M27 je ostatak stare zvezde koja je odbacila svoje spoljašnje slojeve, pretvorivši ih u prizor živih boja.

Na »Hablovim« fotografijama ove magline može se uočiti mnoštvo »čvorova« različitih oblika: neki su nalik prstima, drugi su oblakoliki, sa repovima ili bez. Njihove veličine tipično su u opsegu od 17 do 56 milijardi kilometara, što je nekoliko puta veće od rastojanja između Sunca i Plutona, a svaki ima masu tri puta veću od mase Zemlje.

Čvorovi se formiraju na prelazu između vrelog (jonizovanog) i hladnog (nenaelektrisanog) dela magline. Ova oblast kreće se od središnje zvezde ka spoljašnjosti, kako se maglina širi. Čvorovi se uočavaju nakon što se ovaj vreli gas pomeri dalje.

Gusti čvorovi gasa i prašine prirodna su pojava u evoluciji planetarnih maglina. Oni nastaju u ranim etapama evolucije magline, a oblik im se menja sa širenjem ovih maglina. Slični čvorovi uočeni su i u ostalim bliskim planetarnim maglinama koje imaju sličan evolucioni obrazac, i mogu se videti npr. u »Hablovim« fotografijama Prstenaste magline (NGC 6720), i maglina Eskimo (NGC 2392) i Retine (IC 4406). Zapažanje ovih čvorova u svim bliskim planetarnim maglinama fotografisanim »Hablom« pruža mogućnosti za pretpostavku da su čvorovi uobičajena pojava u svim planetarnim maglinama.

Ova fotografija snimljena je HST-ovom širokougaonom planetarnom kamerom novembra 2001. Njen autor je Bob O’Dell sa saradnicima. Filterima je postignuto da je na priloženoj fotografiji kiseonik plave boje, vodonik zelene, a sumpor i azot su crveni.

Još članaka Zagonetnog kosmosa