ARP-142

O

vo je još jedan dragulj u galeriji fotografija Svemirskog teleskopa Habl. Na slici, u donjoj polovini, vidimo galaktički ples dve galaksije u susretu. Gornja je spiralna, ali sada već sasvim deformisana pod gravitacionim uticajem donje, eliptične galaksije.

Gornja, spiralna galaksija, nosi oznaku NGC 2936 i sada ima oblik koji neke astronome podseća na pingvina ili morsko prase pa je tako i zovu. Od nekadašnjeg galaktičkog jezgra ovaj svemirski Pingvin dobio je „oko“.

Oznaka donje galaksije u "Novom opštem katalogu" svemirskih objekata je NGC 2937.

Zajedno obe galaksije zovu se ARP 142, a nalaze se u sazvežđu Hidre.

U gornjem delu slike vidimo dve sjajne zvezde, a obe su daleko iza para Arp 142 i daleko izvan domašaja njihovog gravitacionog uticaja. Zapravo, jedna od tih zvezda uopšte nije zvezda nego još jedna galaksija. Iza nje pruža se dug iskričav trag.

U pozadini, dole, vidi se nekoliko crvenih i plavih galaksija koje su jako daleko od nas. Ipak, u domašaju su oštrog Hablovog oka.

"ARP" dolazi od imena američkog astronoma Haltona Arpa, tvorcu kataloga galaksija neobičnog izgleda (Atlas of Peculiar Galaxies, Atlas neobičnih galaksija) koji je izvorno objavljen 1966. Arp je sastavio katalog u pokušaju da shvati kako galaksije evoluiraju i menjaju svoj oblik tokom vremena. Svoje ciljeve je birao na osnovu njihvih neobičnih pojava, ali astronomi su kasnije shvatili da su mnogi oblici objekata u Arpovom katalogu zapravo samo posledica interakcija i spajanje galaksija.
Ova slika je kombinacija vidljive I infracrvene svetlosti stvorena od podataka koje je skupio HST svojom širokougaonom planetarnom kamerom.
Još iz Zagonetnog kosmosa