hs 2009 30 a large web

Objekat dubokog neba sa kataloškom oznakom NGC 4710 spiralna je galaksija smeštena u sazvežđu Berenikina kosa. Budući da je posmatramo gotovo postrance, lako možemo uočiti njen centralni oval. Centralni ovali spiralnih galaksija sadrže najveći deo supstancije samih galaksija, zbog čega je njihovo proučavanje veoma važno.

Na ovoj fotografji centralni oval je svetla izbočina u središtu galaksije. Sama galaksija je bledi disk koji se proteže kroz oval. Disk i jezgro okruženi su bledim, gotovo avetinjskim tragovima prašine. U samom centru galaksije može se uočiti slabašna formacija oblika slova „X“, za koju se pretpostavlja da je nastala kretanjem zvezda normalno na ravan galaksije. Ovaj bledi oblačak prašine često se uočava kod spiralnih galaksija sa malim centralnim ovalima i razmaknutim kracima, ali nije toliko čest kod galaksija sa izraženijim ovalima i zbijenijim kracima.

Pretpostavlja se da centralni ovali nastaju na dva načina. Prvi način je veoma brz, i odnosi se na formiranje ovala u ranom univerzumu, pre formiranja spiralnog diska sa krakovima. Ovali mogu da nastanu i veoma dugim i sporim procesom akumulacije materijala iz samog diska. U slučaju NGC 4710, na osnovu malog broja uočenih globularnih jata, pretpostavlja se da je preovladao ovaj drugi, spori proces.

NGC 4710 članica je ogromnog galaktičkog jata u sazvežđu Devica, kome pripada i Lokalna grupa galaksija, zajedno sa našim Mlečnim putem. Udaljena je od Zemlje oko 60 miliona svetlosnih godina, a nalazi se na koordinatama (J2000) R. A. 12h 49m 38.9s, Dec +15° 9’ 56’’. Mada nije jedan od najsvetlijih članova jata, pri povoljnim atmosferskim uslovima može se uočiti i malo boljim amaterskim teleskopima.

Još iz Zagonetnog kosmosa