Rukovodstvo "Roskosmosa" je zatražilo da se u Voronješki mehanički zavod (VMZ) vrate svi motori drugih i trećih stepena rakete-nosača "Proton-M". Time su do daljnjeg, sve rakete ove serije prizemljene.

Osnovni razlog za ovu odluku su tehnološki problemi koji su ustanovljeni za vreme probnih paljenja raketnih motora. Ustanovljeno je da su u izradi delova motora korišćeni "nelikvidne komponente", koje se primenjuju kod drugih tipova raketnih motore, a koje imaju slabije termodinamičke karakteristike od onih materijala koji su projektom pripisani.

P1Raketa-nosač "Proton-M"

U Voronješkom VMZ, poznatom po proizvodnji raketnih motora koji se koriste na gornjim stepenovima raketa-nosača "Proton-M" i "Sajuz", su odmah stigli timovi istražitelja. Njihov zadatak je da ustanove kako je ovako veliki propust kao što je zamena materijala korišćenih prilikom izrade delova raketnih motora, ostao neprimećen od strane onih koji kontrolišu kvalitet proizvodnje.

p2Pod lupom Kremlja - Voronješki mehanički zavod 

Po četiri raketna motora RD-0210 se nalaze na drugom stepenu rakete "Proton-M", dok se na trećem stepenu nalazi jedan motor tipa RD-0212. Ovi motori koji su proizvedeni u VMA tokom nekoliko poslednjih godina će biti povučeni i vraćeni natrag u Voronjež. Među njima je i nekoliko motora koji su se već nalazili na Bajkonuru.

p3Raketni motor RD-0210 drugog stepena rekete-nosača "Proton-M" 

Neformalno, saznaje se da je Državna korporacija (GK) "Roskosmos" zatražio od NPO "Energomaš" koja je vodeća ruska kompanije u projektovanju i proizvodnji raketnih motora za prve stepenove raketa-nosača, da se uključi u stabilizaciju prilika u VMZ. Praktično, stručnjaci "Energomaša" će ubuduće proveravati kvalitet proizvodenih raketnih motora u VMZ-u.

Detaljna ispitivanja raketnih motora VMZ-a odraziće se dramatično na planirani grafik lansiranja koji je Rusija imala za 2017. Očekuje se da umesto krajem februara, kako je planirano, prvi start rakete-nosača "Proton-M" u ovoj godini bude odložen do leta. Da se nešto kuva oko "Protona" postalo je jasno krajem prošle godine, kada je bez ikakvog objašnjenja odlučeno da se decembarsko komercijalno lansiranje "Protona-M" odloži za februar. Prošle godine, inače "Proton-M" je imao samo tri lansiranja, što je takođe bio znak da je nešto veliko u pitanju. Sve ovo će se naravno itekako odraziti na ionako nestabilan položaj "Protona" na svetskom tržištu pružanja usluga lansiranja.

U međuvremenu, u VMZ je hitno stigao i Dmitrij Rogozin, pomoćnik Premijera Rusija zadužen za vojna i pitanja kosmičke industrije. Iz rukovodstva VMZ-a je pre nekoliko dana odstranjen direktor kompanije Ivan Koptjev, koji je u stvari podneo ostavku, posle jasnog signala iz Kremlja da se zbog haosa u VMZ očekuju smene. Privremeni Vršilac dužnosti direktora VMZ-a je Aleksej Uvarov, koji je inače bio zamenik Koptjeva zadužen za proizvodnju! Na sastanku sa rukovodstvom VMZ-a, Rogozin je rekao da kontrolu nad situacijom oko proizvodnje i provere raketnih motora u VMZ-u preuzima Vlada Rusije. "Nove havarije smo uspeli da izbegnemo", rekao je Rogozin, "ali sada Vlada Ruske Federacije preuzima kontrolu nad proverama koje obavlja 'Roskosmos'".

p4Poslednji gubitak "Protona", istina prouzrokovan kvarom na prvom stepenu nepovezanim sa VMZ-om

Stanje u VMZ-u je zapalo za oko analitičarima ruske kosmonautike još ranije, kada je u nekoliko navrata došlo do otkaza u radu trećeg stepena raketa-nosača tipa "Sajuz-U" i "Sajuz-2.1A". U dva navrata, izgubljeni su teretni kosmički brodovi "Progres" koji ruske kosmonaute na Međunarodnoj kosmičkoj stanici snabdevaju svim što je neophodno da rade u kosmosu. Prošlog decembra kvar na ventilu raketnog motora trećeg stepena nosača "Sajuz-U" je u bespovrat odneo teretnio brod "Progres MS-04" krcat veoma vrednim materijalima za ruski deo MKS. Odmah je pokrenuta velika istraga koja je, kako se i očekivalo, bila usmerena na VMZ gde su motori nosača "Sajuz" izrađeni. Dali je tada klupko počelo da se odmotava, nije najjasnije, ali iako tehnički između problema na motorima RD-0110 trećeg stepena nosača "Sajuz-U" i motora drugog i trećeg stepena "Protona-M" ne postoji povezanost (konačno, reč je o drugim tipovima motora), sve je ukazivalo da se u VMZ-u kontroli kvaliteta proizvodnje ne pridaje pravi značaj.

p5Raketni motor RD-0110 trećeg stepena raketa tipa "Sajuz" 

I ne samo to. Po Rogozinu, zamena materijala (i praktično tehničke dokumentacije) u VMZ-u je urađena svesno da bi se rukovodstvo Centra "Hruničev" koji projektuje rakete tipa "Proton" i "Angara" i pod kojim VMZ funkcioniše, dovelo u zabunu. On je rekao da će oni koji su zamenili tehnologije i dokumentaciju raketnih motora biti otkriveni i, kako je naveo - "žestoko kažnjeni". "Ti ljudi su jasno znali do čega njihove akcije mogu da dovedu, do kavih havarija i nesreća koje bi mogle da prouzrokuju čak ljudske žrtve. Zbog toga molim da se obavi detaljna provera unutar kolektiva", rekao je Rogozin. On je takođe dodao da će lansiranja "Protona-M" biti obnovljena za oko tri i po meseca, a da će tri rakete-nosača ovog tipa biti ponovo detaljno ispitane a motori njihovih drugih i trećih stepenova zamenjeni.

p6Odlažu se lansiranja. Raketa-nosač "Proton-M" na rampi kosmodroma Bajkonur

Pomeraju se i datumi lansiranja raketa-nosača tipa "Sajuz". "Progres MS-05" treba da poleti na poslednjem obrascu rakete-nosača "Sajuz-U" početkom marta, umesto u februaru, dok "Sajuz MS-04" sa dvočlanom posadom kreće na vrhu nosača "Sajuz FG" prema MKS sa dva meseca zakašnjena, krajem aprila. Pomera se za sredinu juna takođe lansiranje teretnog broda "Progres MS-06", dok je početak misije broda "Sajuz MS-05" sa tročlanom ekipom MKS-a pomeren s'kraja maja na kraj jula.

p7Raketa-nosač "Sajuz-U"

Situacija oko VMZ-a je velika opomena Rogozinu, Igoru Komarovu (rukovodiocu GK "Roskosmos") i svima onima koji su povezani sa upravljanjem razvoja ruske raketno-kosmičke industrije. Rusija je u poslednjih pet godina izgubila 15 raketa-nosača, najvećim delom upravo u fazi lansiranja kada su radili motori proizvedeni u VMZ-u. U nepovrat je, prema mojoj proceni otišlo preko milijardu i po dolara, što je više od 50% godišnjeg budžeta "Roskosmosa". Još gore, pozicije ruskih raketa-nosača na svetskom tržištu lansiranja su se toliko pogoršale, da se vlasnici satelita koji se godinama koristili ruske rakete za lansiranja, sada okreću drugim daleko pouzdanijim provajderima, kao što su Kina, Indija i, u neku ruku SpaceX.

Jedan od velikih problema koji je delom doveo do ovakve situacije je da se u pojedinim kompanijama uključenim u lancu proizvodnje delova za raketne motora i njihovo kompletiranje još uvek koristi stari način [ematskog projektovanja - na papiru! Sigurno ćete se iznenaditi, međutim projekat kompletne rakete-nosača "Angara" je urađen na papiru, i sada je u Centru "Hruničev" opsežan program prebacivanja starih "papirnih" šema u elektronsku digitalizovanu formu. Papirane šeme, kao što se zna, prelaze iz ruke u ruku, sa njima rade inženjeri i tehničari različitih sposobnosti i tehničke discipline koji često na njima rukom nanose razne detaljei i zapažanja, tako da je šansa za grešku velika. U NPO "Energomašu" kažu da je ovo ogroman problem, jer ukoliko postoji digitalizovan način projektovanja koji omogućava, sa jedne strane pojednostavljenje procesa projektovanja, a sa druge daleko efikasnijuj kontrolu i evidentiranje grešaka, ne može doći do ovakvih propusta koji su se desili u VMZ-u.

p8Rusiji je potreban holding kompanija koje proizvode raketne motore - Dmitrij Rogozin

Ono što čudi je zbog čega se toliko dugo čekalo da istražitelji zakucaju na vrata VMZ-a, kada je bilo jasno da je ovaj firma zajednički imenitelj velikog broja neuspelih lansiranja u poslednjih nekoliko godina. Rogozin je u Voronjžeu takođe najavio sveobuhvatnu konsolidaciju industrije gradnje raketnih motora u Rusiji. On predlaže da se formira jedinstveni holding koji će da obuhvati sve kompanije koje u Rusiji projektuju, proizvode i ispituju raketne motore. Istina, trenutno se tim poslovima bavi tzv. Objedinjena korporacija gradnje motora (ODK) koja posluje u okviru "Rosteha", ali se pod njenim okriljem nalaze praktično sve kompanije koje proizvode motore kako za kosmičke, tako i za vojne rakete i avione.

Sve u svemu, veliki posao očekuje "Roskosmos" da vrati na noge posrnule rakete-nosače i kompletan ruski raketno-kosmički program.

Grujica Ivanović
Author: Grujica Ivanović
Menadžer planiranja električnih mreža u australijskoj kompaniji Ergon Energy, magistar elektrotehnike. Napisao je veliki broj članaka iz oblasti istraživanja kosmosa koji su objavljeni u časopisima "Galaksija", "Front", "Duga", "Planeta", "Astronomija", "Astronomski magazin", Spaceflight i “Vasiona”, i u dnevnim listovima "Politika", "Večernje novosti" i "Srpska reč". Takođe, u časopisu Power Transmission and Distribution objavljuje stručne tekstove iz elektrotehnike. Pre odlaska u Australiju radio je u EPS/"Elektrokosmet", dok je na RTV Priština uređivao televizijske emisije “Horizonti nauke” i “Ekološki krug”. Autor je dve knjige iz kosmonautike: "Kosmički vremeplov" (1997, BIGZ, Beograd) o prvim programima čovekovog leta u kosmos i "Salyut: The First Space Station - Triumph and Tragedy" (2008, Springer-Praxis, London-New York) o tragediji posade prve orbitalne stanice "Saljut". Jedan je od inicijatora projekta prvog srpskog veštačkog satelita "Tesla-1". Član je Britanskog interplanetarnog društva i Instituta inženjera Australije.

Zadnji tekstovi: