Gaia i JWST se nalaze u orbitama oko Lagranžove tačke 2 (L2), 1,5 miliona km od Zemlje u pravcu Sunca-Zemlja, iza Zemlje. Gaia je tamo stigla 2014, a Veb teleskop u januaru 2022. Dana 18. februara 2022. godine, dve svemirske letelice bile su udaljene 1 milion km, sa Gajinim pogledom prema Vebovom ogromnom štitu od sunca. Veoma malo reflektovane sunčeve svetlosti dolazilo je do Gaje, i Veb se zato vidi kao sićušna, slaba tačka svetlosti bez ikakvih vidljivih detalja.

Gaia JWST 3
Snimak mapera neba opservatorije Gaia prikazuje svemirski teleskop Džejms Veb. Crvenkasta boja je veštačka, izabrana samo iz ilustrativnih razloga. Kadar prikazuje nekoliko relativno svetlih zvezda, nekoliko slabih zvezda, nekoliko poremećaja - i svemirski teleskop. Označen je zelenom strelicom. ESA/Gaia/DPAC; CC BI-SA 3.0 IGO

Nekoliko nedelja pre Vebovog dolaska na L2, stručnjaci za Gaiu Uli Bastijan sa Univerziteta Hajdelberg (Nemačka) i Fransoa Minjar sa Opservatorije u Nici (Francuska) shvatili su da tokom Gajinog neprekidnog skeniranja celog neba, njen novi sused na L2 treba povremeno da ulazi u Gajino vidno polje.

Gaia nije napravljena da pravi prave slike nebeskih objekata. Umesto toga, prikuplja veoma precizne podatke o njihovim pozicijama, kretanju, udaljenosti i boji. Međutim, jedan instrument na letilici pravi neku vrstu slika neba. To je tzv. Gejin maper neba.

Svakih šest sati, Gejin maper neba skenira usku traku od 360 stepeni cele nebeske sfere. Uzastopne trake su blago nagnute jedna prema drugoj, tako da svakih nekoliko meseci celo nebo bude skenirano - snimajući sve što je dovoljno svetlo da ga Gaja vidi. U roku od nekoliko sekundi, na tim trakama se automatski pretražuju zvezde, čije se pozicije zatim koriste za predviđanje kada i gde bi te zvezde mogle biti snimane sa glavnim naučnim instrumentima Gaie. Zatim se trake brišu.

Gaia JWST 1
Gaja kruži oko druge Lagranžove tačke (L2) u Lisažeovoj orbiti. Svemirski teleskop Džejms Veb kruži oko L2 u halo orbiti. Teleskopi su udaljeni između 400.000 i 1.100.000 km, u zavisnosti od toga gde se nalaze u svojim orbitama. Ova slika prikazuje relativne veličine i lokacije orbite Gaia (žuta) i Veb orbite (bela). Zemlja se nalazi na levo van kadra. Gajine Lisažeove orbite imaju L2 tačno u svom centru, dok su Vebove halo orbite bliže Zemlji u proseku za oko 100.000 km. ESA/Gaia/DPAC; CC BI-SA 3.0 IGO

Ali od računara se može ručno zahtevati da zadrži deo podataka o slici. Maper neba je prvobitno bio planiran za uslužnu svrhu, ali je tokom misije našao i neke druge upotrebe. Da snimi Veb teleskop!

Nakon što je Veb stigao do svog odredišta u L2, naučnici iz Gaje izračunali su kada će se ukazati prva prilika da Gaja uoči Veba, a to je bio 18. februar 2022.

Nakon što su Gajina dva teleskopa skenirala deo neba gde bi Veb tebao da bude, neobrađeni podaci su preneti na Zemlju. Ujutro nakon toga, Fransoa je poslao mejl svim uključenim ljudima. Naslov maila bio je „JWST: Snimljen“

Gaia JWST 2
Pozadinski okvir: Nastao izrezivanjem posebno snimljene slike sa Gajinog instrumenta za mapiranje neba. Kadar prikazuje nekoliko relativno svetlih zvezda, nekoliko slabih zvezda, nekoliko poremećaja - i svemirski teleskop. Označen je zelenim krugom.

Levi umetak: Zumirani okvir koji prikazuje Veb u punoj rezoluciji. To je blago proširena tačka svetlosti u centru. Ostale tri svetle tačke su tragovi energetskih čestica kosmičkih zraka koji su udarili u CCD čip tokom 2,5 sekunde ekspozicije. Ugrađeni softver je sposoban da ih autonomno i pouzdano razlikuje od slike zvezda.

Desni umetak: Druga Vebova „fotografija“ snimljena oko 106,5 minuta nakon prve. Svaku od dve slike kreiralo je nešto manje od 1000 fotona sunčeve svetlosti koji su stigli sa Veb svemirskog telekopa. ESA/Gaia/DPAC; CC BI-SA 3.0 IGO

Astronomi su morali da sačekaju još nekoliko dana da Huanma Martin-Fleitas, Esin inženjer za kalibraciju Gaie, identifikuje Veb na slikama mape neba. „Identifikovao sam našu metu“ bila je poruka koju je poslao, sa priloženim slikama i dve male tačke označene kao „Kandidati za Veb“.

Nakon što ih je pažljivo proučio, Uli je odgovorio: „Vaš ’kandidat’ se može bezbedno preimenovati u ’Veb‘.

Gaia više nije sama u L2. Sada ima prijatelj, svemirski teleskop Džejms Veb. Zajedno će raditi na otkrivanju tajni svemira.

Izvor: