Astronautika: misije

GRAIL mapa-mjeseca
GRAIL umjetncki-prikaz

Nevelike NASAine letjelice Ebb i Flow (ex GRAIL A i B) u ponedjeljak će u 23.48 po našem vremenu udariti u Mjesečevu površinu. NASA se po okončanju primarne i sekundarne misije ovih letjelica odlučila za njihov kontrolirani udar u Mjesečevu površinu. Tijekom jednogodišnje misije ove su letjelice – blizanci precizno mapirale Mjesečevo gravitacijsko polje. Planirano je da letjelice jedna za drugom, u razmaku od svega dvadesetak sekundi, pod malim napadnim kutem udare u krater Goldschmidt brzinom od preko 6.000 km/h.

Maria Zuber, znanstvenica sa MITa iz GRAILova istraživačkog tima kaže kako su poduzeli sve mjere da ne bi došlo do nekontroliranog skretanja letjelica s putanje koje bi potencijalno moglo dovesti do pada na mjesta slijetanja neke od pilotiranih ili nepilotiranih letjelica dosadašnjih misija na Mjesec.

Obzirom su Ebb i Flow letjeli veoma nisko iznad Mjeseca njihova je sudbina ionako bila zapečaćena. Kontrolirana misija rušenja letjelica u Mjesečevo tlo ima i svoju znanstvenu ali i tehničku pozadinu. Kontrolori misije iskoristiti će posljednje preostale zalihe goriva da pokrenu raketne motore a samim time i ispitati koliko je goriva bilo točno preostalo u rezervoarima. Problem mjerenja preostalog goriva u rezervoarima svemirskih letjelica ozbiljna je stavka u planiranju misija. Inženjeri i kontrolori uvijek se zapravo se oslanjaju na procjene utroška goriva jer zbog prirode ambijenta u kojem se letjelice nalaze (bestežinsko stanje) nemogu dobiti točne vrijednosti. S druge strane kinematika i materija koju će letjelice podignuti prilikom udara biti će predmet znanstvenih istraživanja. Misija GRAIL označena je kao poptuno uspješna, predstoji završni čin prije spuštanja zavjese.

Sveti gral na Mesecu