Astronautika: misije

Misije

Poslednji let legendarne 'Delte II'

d10

Juče rano popodne po našem vremenu, u kosmos je poletela skoro 30 godina stara raketa. 'Delta II', nosač proizveden u privatnoj kompaniji iz Kolorada, 'ULA', prvi put je lansiran 1989, poleteo je poslednji put, noseći za Nasu u Zemljinu orbitu jedan osmartački geo-satelit. Bio je to stoti za redom uspešni let ove fantastične trostepene rakete.

Napasanje očiju na kometi 67P

f2U novembru 2014, mali lender pod imenom 'Philae' otkačio se od evropskog orbitera 'Rosetta' i spustio se na dolazeću kometu Čurjumov-Gerasimenko. 'Philae' je je trebala da ispali salvu harpuna i pričvrsti se za površinu, ali stvari nisu išle kako je planirano. Lender se odbio od tlo, tumbao se skoro odletevši u kosmos, i na kraju završio u debeloj senci jednog useka, o čemu sam napisao e-knjigu od 99 strana. Odatle nam je poslao divne sporedne nagoveštaje o tome gde se krije.

'Gaganyaan', budući indijski putnički kosmički brod

g1Pre samo dva meseca, indijska agencija ISRO je uspešno testirala sistem za spašavanje astronauta sa svog budućeg kosmičkog broda. To je samo mali korak u programu čiji razvoj traje već više od decenije, ali niko nije očekivao da će Indija poslati astronauta u orbitu pre sredine sledeće dekade. Međutim, nekoliko nedelja kasnije, indijski premijer Narendra Modi je najavio da će prvi putnik krenuti 2022. (na 75. godišnjicu nezavisnosti Indije). I ne samo to. Obelodanio je i ima projekta: 'Gaganyaan'(गगनयान), nebeski 'brod' na jeziku hindi, nastavljajući tradiciju ISRO: 'Chandrayaan'– 'Mesečev brod', ili 'Mangalyaan'– 'Marsov brod'. Do tada, brod je bio poznat jedino pod imenom ISRO OV (Orbital Vehicle). Ubrzo posle izjave njihovog Vučića, ISRO je dao još optimističkiju izjavu: prva misija sa posadom biće lansirana u decembru 2021. godine.

Galaktički arheolog 'Gaia'

g12

Pre četvrt stoleća jedan Šveđanin je predložio misiju za optičko merenje položaja i udaljenosti zvezda. ESA je prihvatila izazov i 2006. počela da pravi hardver nazvavši ga skraćeno 'Gaia'– Global Astrometric Interferometer for Astophysics. U međuvremenu koncept je promenjen ali je ime ostalo. Cena misije se na kraju popela na $1 milijardu, iako je kasnila 2 godine i prevršila budžet za 16%, uglavnom zbog problema sa poliranjem i testiranjem 10 ogledala. Danas je misija pri samom kraju planiranog radnog veka, a da li će biti produžena za još 4 godine ostaje da se vidi... Do sadašnji rezultat: dva neviđena kataloga sa preko milijardu zvezda!

Pripreme New Horizonsa za randevu

n1Priznajem da imam antropomofan prilaz međuplanetnim kosmičkim sondama, te su mi stoga neke draže od drugih. 'New Horizons' je od 2010. u samom vrhu... Zašto je to tako prepustimo nekom psihijatru a do tada pogledajmo šta se dešava sa letilicom koja je najveći deo svog postojanja provela – u hibernaciji!

'OSIRIS-REx' i 'New Horizons' prvi put ugledali svoj ciljeve