Astronautika: misije

Misije

Parker Solar Probe projurio pored Sunca

p1

Parker Solar Probe, Nasina misija koja za cilj ima istraživanje naše zvezde iz minimalno moguće blizina bar na ovom tehnološkom razvoju ljudske civilizacije, uspešno je obavila svoj prvi zadatak. Ona je 5. novembra ove godine proletela pored Sunčeve paklene korone na svega 24 miliona kilometara od površine Sunca, izdržavši ekstremnu temperaturu i zračenje, jureći brzinom od 343 000 kilometara na sat.

Kraj misije Kepler

K3

Nasa je 30. oktobra zvanično objavila da se misija Kepler, jedna od najuspešnijih koja je ikada pokrenuta, nakon decenije rada, konačno gasi. Čuvena svemirska opservatorija iscrpla je svu raspoloživu energiju potrebnu za dalji rad na detektovanju vansolarnih planeta i više nije u stanju da obavlja svoje zadatke. Kada je lansirana, 7. marta 2009. godine njen očekivani radni vek je iznosio 3,5 godine, ali ona je uspešno izvršavala svoje zadatke ukupno 9 godine, 7 meseci i 23 dana!

Tajanstvena kineska misija na Tutatis

t11

Jako retko pišem o kineskim kosmičkim misijama. Ne znam zašto. Ne bih ni sada, ali me je zainteresovao jedan podatak. Kada je njihova sonda 'Chang'e-2' (嫦娥二号) krenula 2010. put Meseca, posetila je asteroid Tutatis, ali čitavih dve godine kasnije! Kako je to bilo moguće? Šta su otkrili? O kakvom svetu je reč?

Uzimanje uzoraka sa asteroida Ryugu biće veliki rizik

r6

...U nastavku mog praćenja japanske misije 'Hayabusa 2', ova vest je najvažnija: naučnici i inženjeri misije su rešili da još malo analiziraju situaciju i lokacije pre nego što preduzmu operaciju od koje se diže kosa sa glave – prikupljanje uzoraka sa površine.

BepiColombo krenuo na put ka Merkuru

181019 bepicolombo2 1260x826

Misija BepiColombo koju razvija Evropska svemirska agencija u saradnji sa Japansokm svemirskom agencijom, a o kojoj povremeno pišemo već 15 godina, pre neki dan je konačno uzletela i krenula put Merkura. Eto to smo propustili da na vreme saopštimo jer su verovatno svi koji za AM pišu o astronautici mislili da će to neko drugi da uradi – a ne vole kad im se teme preklapaju.

Pokrenut plan za oporavak 'Opportunityja', orbiter poslao pozdrav

o16

MER apdejt: Pokrenut plan za oporavak 'Opportunityja', orbiter poslao pozdrav, oluja jenjava... (sol 5193-5222)

Budući da je globalna oluja koja je još u junu zamotala Crvenu planetu u oblak prašine počela je da jenjava u septembru, nebo je počelo da se raščišćava iznad kratera Endeavour, pa je misija rovera 'Opportunity' pokrenula plan za uspostavljanje kontakta sa uspavanim roverom.

MAVEN – selfi sa Marsa

m16Možda ne znaš da je 2013. lansirana ukupno 81 kosmička letilica. Ko ih se danas seća? Sem možda indijske sonde na Mars i kineskog lendera na Mesec, ove ostale su za većinu otišle u prošlost, iako je, recimo, čak 15 ljudi letelo u orbitu! Danas ću probati da osvetlim jednu od zaboravljenih ali dobrih robotskih misija – zove se MAVEN – koja i danas svojim gazdama pruža usluge.