Astronomski Instrumenti

28 godina Svemirskog teleskopa Habla

hst r

Od trenutka lansiranja 24. aprila 1990. do danas Svemirski teleskop Habl je omogućio i izazivao promene u skoro svakoj oblasti posmatračke astronomije. Pružio je novi pogled na Univerzum i za 28 godina nadmašio sva očekivanja. U toku je revolucija koju za sada suvereno predvodi.

Mastcam-Z

c3

U nastavku moje kvazi-kampanje UPOZNAJMO KOSMIČKE KAMERE, danas ću da kažem neku reč o Mastcamu-Z, sledećoj kameri koja će 2020. biti poslata na roveru na Mars. Ovo je retka prilika da se upoznamo sa poslovima koji se odvijaju 'iza' kamere i vidimo kako se planira i sprovodi tako komplikovana obaveza kao što je snimanje kamerom u boji na Marsu.

Kosmički teleskop 'Origins': zamena za 'James Webb'

t3

Kosmički teleskopi su nezamenjivo oruđe kada treba posmatrati talasne dužine blokirane našom atmosferom. Od svog lansiranja 1990, Hablov kosmički teleskop (HST) uneo je revoluciju u sva polja astronomije. Sa primarnim ogledalom od 2,4 m, 'Habl' je relativno mali teleskop prema sadašnjim standardima zemaljskih opservatorija, ali je još uvek jedinstven instrument za proučavanje ultraljubičastih i blizu infracrvenih talasnih dužina. Sledeće godine, biće lansiran 'James Webb Telescope' (JWST) sa segmentnim primarom prečnika 6,5 m. JWST je vrhunska i skupa mašina, ali tehnički nije zamena 'Hablu' jer će mu osmatranja biti u blizu i srednje infracrvenom, a ne u vidljivom spektru kao 'Habl'. Šta nas čeka posle 'James Webba'?

WFIRST – infracrvena kosmička opservatorija

w1

Ponekad je jeftino skupo, sem ako nisi NASA, jer u tom slučaju to može da bude i besplatno. Radi se o sledećem velikom kosmičkom teleskopu koji NASA planira da lansira nakon mastodonta JWST, a nosi lepo ime WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope). Kažemo da je besplatno, jer je optika WFIRST-a zapravo poklon tajanstvene vojne agencije iz američkih 'Top Five', NRO (National Reconnaissance Office[1]). Ogledala su stigla – pretpostavlja se – iz programa špijunskih satelita 'FIA-Optical', otkazanog 2005. Zapravo, 2012. NRO je poklonio Nasi ne jedan već dva optička kompleta sa tih špijunskih satelita, ali je kosmička agencija mogla da iskoristi samo jedan. Pošto su ogledala imala jako kratku žižinu daljinu, značilo je da imaju vrlo veliko vidno polje, pa je odlučeno da se jedan komplet iskoristi za teleskop WFIRST, koji je originalno trebalo da bude teleskop prečnika 1,3 metra za proučavanje tamne čokolade ('energije').

100 godina od prve svetlosti slavnog teleskopa

HookerTeleskopPre sto godina, 1. novembra 1917. godine na planini Vilson, Kalifornija, čuveni Hukerov teleskop je uhvatio svoje prvo svetlo. U to vreme, sa prečnikom ogledala od 100 inča (2,5 metra), taj teleskop je bio najveći i najmoćniji na svetu. Tek će se 1949. izgraditi veći. I danas ovaj teleskop spada u pet najslavnijih u čitavoj istoriji.