Sunčev sistem

Planete divovi - činjenice

gas giants size

Gasni giganti su velike planete Sunčevog sistema mase preko 10 masa Zemlje. Poznate su i pod nazivom jovianske planete, i spoljašnje planete. Ovo jovianski dolazi od latinskog Jove, što je ime Jupitera vrhovog boga starih Rimljana i najveće planete Sunčevog sistema. Inače, spoljašnje planete su one koje se nalaze iza Marsa.

Unutrašnje (terestričke) planete - činjenice

unusrasnjeplanete

Četiri Suncu najbliže planete (Merkur, Venera, Zemlja i Mars) se zajedničkim imenom zovu terestričke planeta (od Latinskog Terra = Zemlja). Uglavnom se sastoje od silikatnih stena i metala, sa čvrstom površinom. Merkur ima atmosferu u tragovima, dok Venera ima izuzetno gustu i bogatu atmosferu. Zemlja je jedina od ovih planeta koja na svojoj površini ima tečnu vodu (mada je i po Marsu u davnoj prošlosti tekla voda).

Ortov oblak - činjenice

oortizdaljineOrtov oblak (Oort cloud) je omotač Sunčevog sistema na ivici gravitacionog uticaja Sunca sastavljen od ledenih objekata. Ime nosi po holandskom astronomu Janu Ortu (1900-1992) koji je dao teorijske osnove za postojanje ovog omotača. Oblak se ponekad zove i Öpik–Oortov oblak (Ernst Öpik /1893-1985/, estonski astronom koji je takođe teoretisao o postojanju ovog oblaka).

Zašto su Zemlja i Mesec doživeli toliko sudara sa asteroidima pre 290 miliona godina?

m3

Krateri su bore svetova solarnog sistema. Na isti način kao što mi što smo stariji to imamo više bora, tako nam i gustina kratera omogućava da odredimo starost tela u Sunčevom sistemu. Ali kao što ni svi ljudi ne stare istim tempom, tako ni registar kratera nije savršen...

Najdalji objekat Sunčevog sistema – do sada

planetaFarout

U ponedeljak, 17. decembra 2018. godine Centar za male planete Međunarodne astronomske unije objavio je otkriće do sada najdaljeg nađenog tela u Sunčevom sistemu. Ovo otkriće pripada timu astronoma istraživača koji čine Scott S. Sheppardsa Carnegia, David Tholen sa Havajskog univerziteta i Chad Trujillo sa Univerziteta Northen Arizona.

Svi okrugli objekti u solarnom sistemu do 10.000 km u prečniku

o2

Na slici su dve planete, 18 ili 19 meseci, 1 ili 2 asteroida, i 87 trans-Neptunovih objekata, od kojih većina još nema imena. Svi su prikazani u razmeri, ali treba imati na umu da se veličina većine trans-Neptinaca za samo približno. Sliku je montirala E. Lakdawalla, a koristila je podatke Gordana Ugarkovića, Romana Tkačenka, Teda Stryka i Bjorna Jonssona.

Osnove (2)