Sunčev sistem

Mala statistika malih planeta

asteroid u napadu

Evidencijom malih planeta bavi se Centar za male planete (Minor Planet Center) Međunarodne astronomske unije, a male planete su nebeska tela koja se kreću oko zvezde a nisu isključivo svrstane u komete. To mogu biti planete patuljci, asteroidi, trojanci, kentauri, objekti Kajperovog pojasa i drugi trans-neptunski objekti. U suštini sve nabrojane vrste ovih tela su stene veće od jednog metra (ispod su meteoroidi) čija masa nije dovoljno velika da bi se klasifikovali u planete, a nisu ni komete. Među sobom se razlikuju po svojim putanjama i položaju u Sunčevom sistemu.

Planete divovi - činjenice

gas giants size

Gasni giganti su velike planete Sunčevog sistema mase preko 10 masa Zemlje. Poznate su i pod nazivom jovianske planete, i spoljašnje planete. Ovo jovianski dolazi od latinskog Jove, što je ime Jupitera vrhovog boga starih Rimljana i najveće planete Sunčevog sistema. Inače, spoljašnje planete su one koje se nalaze iza Marsa.

Unutrašnje (terestričke) planete - činjenice

unusrasnjeplanete

Četiri Suncu najbliže planete (Merkur, Venera, Zemlja i Mars) se zajedničkim imenom zovu terestričke planeta (od Latinskog Terra = Zemlja). Uglavnom se sastoje od silikatnih stena i metala, sa čvrstom površinom. Merkur ima atmosferu u tragovima, dok Venera ima izuzetno gustu i bogatu atmosferu. Zemlja je jedina od ovih planeta koja na svojoj površini ima tečnu vodu (mada je i po Marsu u davnoj prošlosti tekla voda).

Ortov oblak - činjenice

oortizdaljineOrtov oblak (Oort cloud) je omotač Sunčevog sistema na ivici gravitacionog uticaja Sunca sastavljen od ledenih objekata. Ime nosi po holandskom astronomu Janu Ortu (1900-1992) koji je dao teorijske osnove za postojanje ovog omotača. Oblak se ponekad zove i Öpik–Oortov oblak (Ernst Öpik /1893-1985/, estonski astronom koji je takođe teoretisao o postojanju ovog oblaka).

Zašto su Zemlja i Mesec doživeli toliko sudara sa asteroidima pre 290 miliona godina?

m3

Krateri su bore svetova solarnog sistema. Na isti način kao što mi što smo stariji to imamo više bora, tako nam i gustina kratera omogućava da odredimo starost tela u Sunčevom sistemu. Ali kao što ni svi ljudi ne stare istim tempom, tako ni registar kratera nije savršen...

Najdalji objekat Sunčevog sistema – do sada

planetaFarout

U ponedeljak, 17. decembra 2018. godine Centar za male planete Međunarodne astronomske unije objavio je otkriće do sada najdaljeg nađenog tela u Sunčevom sistemu. Ovo otkriće pripada timu astronoma istraživača koji čine Scott S. Sheppardsa Carnegia, David Tholen sa Havajskog univerziteta i Chad Trujillo sa Univerziteta Northen Arizona.

Osnove (2)