Galaksije

iz istorije Mlečnog puta

Galaksija

Proučavajući starost, kretanje i sastav zvezda naučnici su u stanju da objasne kako su nastale pojedine strukture Mlečnog puta. Baš na osnovu toga i dolaze do zaključka o dramatičnom događaju od pre deset milijardi godina. Jedna galaksija, četiri puta manja od naše, bila je uvučena u Mlečni put, rastrgnuta gravitacionim silama a njene zvezde su se raspršile i na kraju nastanile u Mlečnom putu, svom novom domu.

Amater iz Italije otkrio do sada nepoznatu galaksiju

donatielloDonatiello I je sićušna galaksija nešto preko deset miliona svetlosnih godina daleko od nas. Otkrio ju je 23. septembra 2016. godine italijanski astronom amater, teleskopmejker, Giuseppe Donatiello na 1° od zvezde Mirach, dok je, iz nacionalnog parka Pollino, u južnoj Italiji, svojim ručno pravljenim teleskopom pretraživao okolinu Velike galaksije u Andromedi.

Kobasica dramatično izmenila oblik naše galaksije

kobasica vs mlecni putZahvaljujući podacima sa Svemirske opservatorije Gaja (Global Astrometric Interferometer for Astrophysics) Evropske svemirske agencije, astronomi su pronašli dokaze o snažnom sudaru mladog Mlečnog puta i male galaksije interesantnog imena: Kobasica. Taj događaj seže u davna kosmička vremena, četiri ili nešto više milijardi godina od početka, tj. pre 8 do deset milijardi godina.

Mlečni put je veći nego što smo mislili

Galaksija cropOd kako je otkriven Mlečni put, što je zasluga Galiljeva, njegova veličina je opsedala  astronome. Koliko li je on velik, bilo je  golicavo je pitanje, ali kako odgovoriti na njega kada ne postoji metar za merenje širine naše galaksije. Zato su se vršili samo grube procene i uvek se do sada ispostavljalo da su one ispadala isuviše grube.

Sudar galaksija!

sudari

VIMOS (VIsible Multi-Object Spectrograph) na Veri Large Telescope (VLT) na Južnoj evropskoj opservatoriji (ESO) koji je bio aktivan 16 godina je prikupio spektre desetine hiljada galaksija širom univerzuma, pokazujući kako su se one formirale, rasle i razvijale.