Galaksije

Tamne energija se verovatno menja tokom vremena - novo otkrića astronoma

tamna energijaAstronomi su pronašli dokaz po kojem nevidljiva sila naširoko poznata kao tamna energija i prihvaćena kao konstanta zapravo postaje sve jača tokom vremena. Ukoliko dođe do potvrde gore navedenoga, astronomi će biti prinuđeni da ponovo preispitaju osnove na kojima počiva naše saznanje u vezi istorija i strukture vasione.

Nova saznanja o bliskom susretu Mlečnog puta i Andromede

sudar2

.... Tako su dobijeni podaci na osnovu kojih se može bliže odrediti vreme sudara Andromede i Mlečnog puta. Kretanje Andromede se donekle razlikuje od ranijih procena. Njen sudar sa našom galaksijom se neće dogoditi za 3,9 milijardi, nego za 4,5 milijardi godina.

Galaksija M 85

M85M 85 je eliptična galaksija(ili po drugim autorima lentikulrana / prelazni oblik između eliptičnih i spiralnih galaksija/) smeštena u sazveđu Coma Berenices (Berenikina kosa). Član je galaktičkog jata Virgo, a njene druge oznake su NGC 4382 i LEDA 40515. Od nas je udaljena oko 50 miliona svetlosnih godina.

Šta su to kvazari

Quasar viewed from Hubble

Sve do 1990. nije se pouzdano znalo ništa o poreklu i prirodi tih objekata sem da su „kvazi“ zvezde. Zato su i nazvali kvazistelarni objekti ili skraćeno kvazari. Pun naziv je: kvazistelarni radio izvori ili na engleskom QUASi-stellAR radio source. Iako u njihovom nazivu stoji da su radio izvori kvazari zrače u mnogim delovima elektromagnetnog spektra, uključujući radio-talase, infracrveno zračenje, vidljivu svetlost, ultraljubičastu, X zrake, pa čak i gama zrake.

Habl vidi najsjajniji kvazar u ranoj vasioni

k1

Astronomi su uspeli koristeći se čuvenim NASA/ESA kosmičkim teskopom Habl da otkriju do sada najsjajniji kvazar ikada viđen u periodu rane vasione. Detektovana svetlost sa pomenutog izvanredno sjajnog objekta je krenula na svoje putovanje kada je vasiona bila stara svega oko jedne milijarde godina.

Lokalna grupa (ili Lokalno jato) galaksija

5 Local Galactic Group ELitULokalna grupa (ili Lokalno jato) galaksija je skup 54 galaksija koje su gravitaciono povezane i nalaze se u krugu od jednog megaparseka. Međutim, ta daljina i nije toliko bitna za članstvo u grupi. Da bi neka galaksija ostala član Lokalne grupa važna je i njena brzina kretanja. Ako se jako brzo kreće ona se može otrgnuti gravitaciji Lokalne grupe i otići izvan nje. Ali, pojednostavljeno rečeno: to su galaksije koje se nalaza pod dominantnim uticajem gravitacije svih galaksija u grupi.