Galaksije

Kobasica dramatično izmenila oblik naše galaksije

kobasica vs mlecni putZahvaljujući podacima sa Svemirske opservatorije Gaja (Global Astrometric Interferometer for Astrophysics) Evropske svemirske agencije, astronomi su pronašli dokaze o snažnom sudaru mladog Mlečnog puta i male galaksije interesantnog imena: Kobasica. Taj događaj seže u davna kosmička vremena, četiri ili nešto više milijardi godina od početka, tj. pre 8 do deset milijardi godina.

Mlečni put je veći nego što smo mislili

Galaksija cropOd kako je otkriven Mlečni put, što je zasluga Galiljeva, njegova veličina je opsedala  astronome. Koliko li je on velik, bilo je  golicavo je pitanje, ali kako odgovoriti na njega kada ne postoji metar za merenje širine naše galaksije. Zato su se vršili samo grube procene i uvek se do sada ispostavljalo da su one ispadala isuviše grube.

Sudar galaksija!

sudari

VIMOS (VIsible Multi-Object Spectrograph) na Veri Large Telescope (VLT) na Južnoj evropskoj opservatoriji (ESO) koji je bio aktivan 16 godina je prikupio spektre desetine hiljada galaksija širom univerzuma, pokazujući kako su se one formirale, rasle i razvijale.

Činjenice o M31

M31 MGagic

Puno ime ove galaksije je Velika galaksija u Andromedi (a Andromeda je sazvežđe). To je nama najbliža velika galaksija (postoje bliže, ali mele, patuljaste galaksije, kakve su Veliki i Mali Magelanov oblak).