Kina i kompanija SpaceX, kojisu obeležili astronautiku 2018, obavili su prva kosmička lansiranja 2019. Treće lansiranje je obavljeno u Iranu, ali nažalost bez uspeha.

Prvo je Kina sa kosmodroma Sičan (Xichang) 11. januara raketom-nosačem CZ-3B na geostacionarnu orbitu izbacila telekomunikacioni satelit “Žongksin-2D” (Zhongxing). Satelit je namenjen za prenos informacija kineskih radio-stanica i televizijskih kanala (uključujući kablovske).

l1

Samo nekoliko časova kasnije, sa rampe SLC-4E Vazduhoplovne baze “Vandenberg” u Kaliforniji, stručnjaci kompanije SpaceX su lansirali raketom-nosačem “Falkon-9” (v.1.2b5) deset satelita tipa “Iridujum” (Iridum). Prilikom ovog lansiranja, korišćen je po drugi put prvi stepen B1049, koji je po završetku zadatak, uspešno vraćen na ploveću platformu neobičnog imena “Samo čitaj instrukcije” (“Just Read the Instructions”) smeštenoj u ekvatoriji Tihog okeana. Sateliti tipa “Iridijum” se koriste za održavanje telefonskih veza.

l2

Treći kosmički start u ovoj godini je bio poseban, jer je obavljen u Iranu, državi koja je jedna od retkih članica kosmičkog kluba sposobna da samostalno gradi satelite i rakete i da ih lansira sa nacionalnog kosmodroma. Petnaestog januara, Iran je obavio lansiranje satelita “Pajam” (Payam – “Glasnik” na persijskom), koji međutim nije uspeo da dospe na orbitu. Iz kratkog saopštenja, izvesno je da je do problema došlo u završnoj etapi lansiranja, kada je radio treći stepen rakete-nosača “Basir” .

l3

Iran je inače nedavno objavio da ove godine planira da lansira na orbitu dva satelita. Pokušaj lansiranja drugog satelita, pod imenom “Dusti” (Doosti – “Prijateljstvo” na persijskom) će biti obavljen za nekoliko meseci. Satelit treba da bude postavljen na orbitu visine 250 km.

Oba satelita su namenjena za ekološki monitoring Irana.