Ovo je Slika tjedna s ESA-inog sajta Svemirskog teleskopa Hubble, objavljena ovog ponedjeljka.

Priredio i prilagodio:
Zoran Knez
AstroMosor

IC 776

NA OVOJ HUBBLEOVOJ SLICI TJEDNA je predstavljena patuljasta galaktika IC 776. Ta uskovitlana zbirka starih i novih zvijezda se nalazi u zviježđu Djevice - i u galaktičkom jatu Djevica - na oko 100 milijuna svjetlosnih godina od nas. (Središte jata Djevica se nalazi na oko 54 milijuna svjetlosnih godina od nas, pa ako je IC 776 zbilja članica toga jata, ona mu je na samom rubu, vrlo daleko od središta. Prim. prev.) Iako i patuljasta, ona je klasificirana kao galaktika tipa SAB, tj. kao spiralna sa slabo izraženom prečkom. U jednom je znanstvenom radu čak nazvnaa "složenim morfološkim slučajem". Ova iznimno detaljna Hubbleova fotografija jasno demonstrira tu složenost. IC 776 ima raščupani i poremećeni disk, koji se svejedno spiralno uvija oko jezgre, te u lukove oblikovana zvjezdorodna područja.

Ova slika je ishod promatračkog programa posvećenog proučavanju patuljastih galaktika u jatu Djevica, a kojim se tragalo za izvorima rendgenskih zraka u takvih objektima. Rendgenske zrake često bivaju emitirane iz akrecijskih diskova, gdje snažna gravitacija gnječi materijal koji upada prema nekoj vrsti zbijenog objekta i oblikuje ga u vrući svijetleći disk. Takav zbijeni objekt mogu biti bijeli patuljak ili neutronska zvijezda u dvojnom sustavu, koji kradu materijal sa zvijezde pratilje. Mogla bi to, pak, biti i crna jama u srcu neke galaktike, koja proždire sve oko sebe. Dok putuju kroz jato Djevica, patuljaste galaktike poput IC 776 trpe otpor međugalaktičkog plina koji može istovremeno i poticati zvjezdorodnu aktivnost, i hraniti središnju crnu jamu u galaktici. Tako mogu nastati akrecijski diskovi nabijeni energijom, dovoljno usijani da odašilju i rendgenske zrake.

I dok Hubble sam ne može vidjeti rendgenske zrake, on može surađivati s rendgenskim teleskopima poput NASA-inog Chandre. Njime se izvori te vrste zračenja mogu visokom razlučivošću identificirati i u vidljivom svjetlu. Patuljaste se galaktike drži vrlo važnima za naše razumijevanje kozmologije i razvojnog puta galaktika. Kao i u slučaju mnogih drugih područja u astronomiji, za uspjeh istraživanja je od ključnog značaja naša sposobnost da te galaktike promatramo u širokom rasponu valnih duljina elektromagnetskog spektra.

ESA/Hubble & NASA, M. Sun