Astronautika: misije

Sa “Gagarinove” lansirne rampe kosmodroma Bajkonur 29. maja 2013. U 00.31č po moskovskom vremenu u orbitu je raketom-nosačem (RN) “Sajuz FG” lansiran kosmički brod (KB) “Sajuz TMA-O9M” sa članovima posade MKS 36/37. Komandant posade je Fjodor Jurčihin (54, kosmonaut “Roskosmosa”), dok su brodski inženjeri Luka Parmitano (37, ESA, Italija) i Karen Nojberg (44, Karen Nyberg, NASA). Rezervnu posadu su sačinjavali Mihail Tjurin (RKA), Ričard Mastrakio (Richard Mastraccio, NASA) i Koiti Vakata (JAXA, Japan).

posadaPosada kosmičkog broda “Sajuz TMA-09M” - Nojbergova, Jurčihin i Parmitano

528 sekundi kasnije, KB je uspešno odvojen od trećeg stepena RN i ubačen u orbitu parametara:

Apogej   242 km
Perigej    200 km
Nagib orbite   51,67 stepeni
Period kruženja   88,64 minuta

Spajanje sa MKS je planirano manje od šest časova posle lansiranja, pred završetak četrvrte orbite, preko modula “Zarja”. Ovo će biti drugo “brzo” spajanje u pilotiranom programu “Sajuz”. Zanimljivo je da je prvobitno bilo planirano da posle prvog “brzog” spajanja koje je obavila posada Vinogradova tokom poslednje misije na MKS sledeći “Sajuz” leti ka Kosmičkoj stanici po “sporoj”, dvodnevnoj šemi. Medjutim, posle uspeha sa prvim “brzim” spajanjem prošlog marta, i uz insistiranje komandanta misije Jurčihina, rukovodstvo “Roskosmosa” je pristalo na promenu plana. Zbog toga je tokom poslednjih nekoliko meseci ova posada prešla na promenjen režim treninga i kompleksniji proces testiranja

lansiranje

Na MKS Jurčihina, Parmitana i Nojbergovu čekaju Pavel Vinogradov (komandant MKS), Aleksandar Misurkin i Kristofer Kasidi.

Nova misija će obilovati radovima u otvorenom kosmosu (tri kosmičke šetnje) i naučnim eksperimentima, koji su posle prelaska na šestočlane posade MKS sve zastupljeniji u programu leta. Radove izvan stanice će obaviti Jurčihin (koji iz sebe ima nekoliko kosmičkih šetnji) i novajlija Misurkin.

Prvi izlazak u otvoreni kosmos planiran je sredinom juna i, izmedju ostalog biće posvećen remontnim radovima na sistemu termoregulacije FGB “Zarja”. Tokom druga dva izlaska kosmonauti Jurčihin i Misurkin će instalirati elektrižne kablove za novi modul MLM “Nauka”, čije spajanje sa MKS je planirano krajem 2013, ili početkom 2014.

Pored ruskih, očekuje se barem dva (planirana) izlaska izvan američkog segmenta u kojima će učestvovati Kasidi i Parmitano. Jedan od glavnih ciljeva je provera stanja sistema hladjenja sunčevih baterija i curenje amonijaka na kome je radjeno tokom nekoliko poslednjih američkih kosmičkih štnji.

Takodje, ova posada će dočekati na MKS plejadu automatskih teretnih brodova, dva ruska “Progresa-M”, evropski ATV-4 “Ajnštajn” i japanski HTV-3. Ako sve bude išlo po planu, u septembru može biti obavljeno spajanje novog privatnog teretnog broda “Signus” (Cygnus). Ova letelica je razvijena u kompaniji OSC, u okviru NASA-inog programa podrške komercijalizacije kosmosa. OSC, skupa sa kompanijom SpaceX gradi teretne letelice za snadbevanje američkog segmenta MKS.

Ova misija će trajati 172 dana, do jeseni 2013. U septembru, posle odlaska ekipe Vinogradova, na MKS će stići posada misije MKS-38 (Oleg Kotov, Sergej Rjazanski i Majkl Hopkins). Još jedan kuriozitet, sasvim je moguće da u kratkom vremenskom interval tokom novembra 2013. čak tri “Sajuza” budu spojena sa MKS. Tada će na MKS doći do susreta Jurčihina, Parmitana i Nojbergove sa njihovim dublerima – Tjurinom, Mastrakiom i Vakatom.

Biografija posade kosmičkog broda "Sajuz TMA-09M"