Astronautika: misije

logoTMA11 copySedmog novembra 2013. u 08.14č (moskovsko vreme) sa kosmodroma Bajkonur raketom-nosačem (RN) "Sajuz FG" ukrašenom simbolom Zimskih olimpijskih igara u orbitu je lansiran transportni kosmički brod (KB) "Sajuz TMA-11M" sa posadom misije MKS-38/39 u sastavu:

• Komandant broda - Mihail Tjurin ("Roskosmos", 53 godine, treći let u kosmos)
  • Brodski inženjer - Ričard Mastrakio (NASA, 53, četvrti let)
  • Brodski inžnjer i komandant misije MKS-39 - Koići Vakata (JAXA, Japan, 50, četvrti let).

posadaTMA-11MPosada KB "Sajuz TMA-11M" i misije MKS-38/39 (l-d) - Vakata, Tjurin i Mastrakio

Pozivni znak misije je "Vastok", dok su članovi rezervne posade Maksim Surajev ("Roskosmos"), Rid Vajzman (NASA) i Aleksander Gerst (ESA, Nemačka).

Tjurin
Tjurin, Vakata i Mastrakio pred ulazak u kosmički brod

3471983366
Lansiranje "Sajuza TMA-11M"

kabina
Tjurin i Mastrakio u kabini broda za vreme lansiranja

Devet minuta kasnije, KB je odvojen od trećeg stepena RN i dospeo na početnu orbitu sledećih parametara:

• Perigej - 200km
  • Apogej - 243km
  • Period - 88.6 minuta
  • Nagib - 51,67 stepeni

U tom trenutku, Medjunarodna kosmička stanica (MKS) se nalazila na orbiti visine 416 x 435km, sa faznim uglom (ugao izmedju ravni orbita MKS i KB) od 37,2 stepena i periodom kruženja od 92 minuta.

Operacije spajanja KB odvijale su se po "brzoj" ćemi koja je obuhvatala četiri dvoimpulsne korekcije leta "Sajuza". Prva korekcija obavljena je za vreme prve orbite, dok su tri sledeće korekcije odradjene pre završetka druge orbite. Ukupno vreme trajanja korekcija je 120 sekundi a totalni impuls ubrzanja 47 m/s. Posle četvrte korekcije, KB je dospeo u orbitu parametara 279 x 313km, sa periodom jednog obilaska od 90,26 minuta, dok je nagib orbite ostao nepromenjen.

Spajanje je obavljeno u automtaskom režimu 7. novembra u 14.28č, za vreme pete orbite KB (85692 orbita MKS), 6 časova i 14 minuta posle lansiranja, uz modul MIM-1 "Rasvet". Na MKS Tjurina, Mastrakia i Vakatu su dočekali članovi misija MKS-37/38 Fjodor Jurčihin (RKA), Luka Parmitano (ESA-Italija) i Karen Nojberg (NASA), koji se nalaze u kosmosu od kraja maja 2013, i Oleg Kotov (RKA), Sergej Rjazanski (RKA) i Majkl Hopkins (NASA) koji su stigli na MKS krajem septembra. Ovo je prvi put da se na MKS nalaze istovremeno devetoro članova tri osnovne ekspedicije. Još jedna zanimljivost - po prvi put su se u kosmosu srele osnovna i njena rezervna posada - naime Tjurin, Mastrakio i Vakata su bili dubleri Jurčihina, Parmitana i Nojbergove.

docking
Spajanje broda "Sajuz TMA-11M" sa MKS

Novim kosmičkim brodom na MKS je stigla olimpijska baklja koja će otvoriti Zimske olimpijske igre u Sočiju 2014. Prekosutra, 9. novembra kosmonauti Kotov (četrvti izlazak izvan MKS) i Rjazanski (prvo "leonovanje") će je poneti u otvoreni kosmos gde će ostati oko pet i po časova, posle čega će biti vraćena natrag na stanicu. Baklju će na Zemlju vratiti Jurčihin, Parmitano i Nojbergova 11. novembra.

U-Zvezdi  Tjurin-stafeta
Tjurin (sa štafetom u ruci) i Jurčihin u zagrljaju.

Devetočlana posada MKS u modulu "Zvezda".

Planirano je da misija Tjurina, Mastrakia i Vakate traje 190 dana. Oni će, izmedju ostalog primiti dva privatna teretna broda - "Signus" kompanije OSC (u decembru) i "Dragon" kompanije SpaceX (marta 2014.). Takodje, planirano je lansiranje jednog japanskog malog satelita sa stanice, dok će Vakata postati prvi Japanac kome je poverena čast da bude komandant MKS.

Biografija članova posade kosmičkog broda "Sajuz TMA-11M" i misije MKS-38/39